Ledare. Ulrika Lindahl.

2019-09-10 04:00
Elisabeth Svantesson, M. Foto: Fredrik Sandberg / TT
Elisabeth Svantesson, M.
Puffetikett
Dagens ETC

Svantesson, din egen församling styrde vad tjejer skulle ha på sig

Elisabeth Svantesson, när är det okej med religiösa och kulturella påbud om hur människor, framför allt kvinnor och flickor, ska klä sig och när är det inte det? Ledare av Ulrika Lindahl.

Jag bad om att få intervjua Elisabeth Svantesson, Moderaternas andre vice ordförande, efter hennes besked att partistyrelsen vill se en statlig utredning om förbud mot slöja i skolan. Jag hade nämligen några viktiga frågor att ställa till henne. 

Svaret blev att Moderaterna avböjer. Så jag får ställa frågorna här i stället. 

Elisabeth Svantesson, när är det okej med religiösa och kulturella påbud om hur människor, framför allt kvinnor och flickor, ska klä sig och när är det inte det?

Jag frågar därför att du i ditt eget liv har ingått i sammanhang där det har funnits ganska strikta klädregler.

Ja, jag pratar dels om Livets ord. Du var länge en del av den församlingen, till och med lärare på Livets ords gymnasieskola i Uppsala. I Livets ord finns och fanns det en hel del regler om hur man ska klä sig och hur man ska vara. Jag har läst Thomas Arnroths skildring av hans år i församlingen. I den andra boken skriver han med humor men också med mycket allvar om hur församlingen var inne och detaljreglerade hur medlemmarna skulle klä sig och se ut.  Mysbyxor var till exempel inte okej. Och de manliga hårdrockare som kom till församlingen fick veta att gud skapade manligt och kvinnligt, även när det gäller kläder och frisyrer, så det långa håret skulle bort.

När du, Elisabeth Svantesson, blev minister i Fredrik Reinfeldts regering så var du noga med att förtydliga att du hade lämnat Livets ord. Istället var du vid den tiden medlem i Kristet center i Örebro. En församling som i och för sig har beskrivits som en satellit till Livets ord, men det är inte det viktiga nu. Viktigare är att Kristet centers skola, Grenadjärskolan, hamnade i blåsväder när skolans rektor bestämde att en flicka inte skulle få börja på skolan för att hon hade piercing i näsan. Det hela handlade visst en del om linnen och shorts på flickor också. Skolan fick backa eftersom Skolinspektionen satte ned foten. En skola ska vara öppen för alla. Du, Elisabeth Svantesson ville inte kommentera det här då. Men nu kanske du kan säga något om vad som är skillnaden är mellan en församlings och en skolas påbud om mysbyxor, frisyrer och piercing i näsan och den muslimska slöjan?

Ja, för även om du först sa att utredningen skulle titta på ett förbud mot alla religiösa symboler, även kristna kors och den judiska davidsstjärnan, så backade du sedan. Det handlade inte alls om det. Bara om slöjan på flickor. Du säger i intervjun med Ekot att "vi tycker att det är problematiskt att små barn ska behöva skyla sig, det vill säga flickor". Jag vill bara i sammanhanget påminna dig om att Internationella engelska skolan, alltså näringslivets favoritskola, har fått anmärkningar från Skolinspektionen för att ha haft strikta klädkoder, framför allt kring hur mycket bar hud som får visas. Tycker du att även det är "problematiskt"? Eller är det skillnad på att skyla sig och att skyla sig.

Jag skulle också vilja fråga dig Elisabeth Svantesson varför Moderaterna tycker att det kan vara rätt att förbjuda slöja samtidigt som Moderaterna inte tycker att de religiösa friskolorna ska förbjudas.

Du säger, när du får frågan vad man ska göra om en flicka kommer till skolan och säger att hon själv har valt att ha slöjan, att "när det gäller små flickor kan man ju ändå tvivla på om det kommer från flickans innersta tankar och drömmar, att skyla sig". Idag finns det ett 60-tal religiösa friskolor i landet. De flesta av dem är kristna. Ett tiotal är muslimska. Och när det gäller små flickor, och pojkar, kan man ju ändå tvivla på om det kommer från flickans, och pojkens, innersta tankar och drömmar att gå i en skola där den religiösa inriktningen i deras liv är så bestämd från början. Eller vad säger du?

Och så har jag en fråga till. Det handlar om svenska värderingar. Du, Elisabeth Svantesson, har pratat mycket om svenska värderingar den senaste tiden. Inte minst i anslutning till det förslag som du och Ulf Kristersson presenterade i somras om att samhällsorientering med fokus på svenska värderingar ska vara ett villkor för att asylsökande ska ha rätt till dagersättning. Du skriver i en debattartikel i Expressen att det finns allvarliga utmaningar när det gäller tillståndet för svenska värderingar. "En ny undersökning från Institutet för framtidsstudier visar bland annat att det finns betydligt lägre tolerans för homosexuella och aborträtt", så skriver du och menar alltså bland invandrare. Men den meningen skulle också kunna handla om frikyrkliga som grupp.

Så jag frågar dig Elisabeth Svantesson, när du var aktiv i Livets ord och Kristet center och när du var aktiv mot abort i Ja till livet och när du avstod från att rösta i beslutet om könsneutrala äktenskap 2009, var du mindre svensk då?

Ja, jag vet att ett parti är större än en person och att allt inte handlar om dig. Men ditt inflytande över partiet är stort. Inte minst i frågan om migration och integration. Du ledde den arbetsgrupp som resulterade i förslagen om att göra tillfälliga uppehållstillstånd till huvudregel och att skärpa försörjningskravet. I en intervju i DN beskriver du att du drev de frågorna hårt i förhandlingarna med regeringen och allianspartierna 2015 och att det var därför de fanns med i den sexpartiuppgörelse om migrationen som presenterades några dagar senare. 

När en persons inflytande är så stort så blir det extra viktigt att veta vad som driver den personen. Och just nu är det svårt att se att det som driver dig är en verklig omsorg om unga flickors rätt att få bestämma själva över sina liv, sina kläder och sin tro. Det ser väldigt mycket ut som att udden är riktad mot muslimer och som att du och Moderaterna försöker locka över SD-väljare med hjälp av diskriminerande och rasistiska förslag.