Hoppa till innehållet

Ledare

Annie Croona: Regeringen överger nattågen till Tyskland

SJ:s nattåg till Tyskland har rullat sedan september 2022.

SJ:s nattåg till Tyskland har rullat sedan september 2022.

Bild: SJ

Dagens ETC

Infrastrukturminister Andreas Carlson oroar sig över ökade kostnader för tåget, men verkar inte lika oroad över dyra vägsatsningar eller flygplatser som blöder pengar. Det vi ser är en helt oacceptabel prioritering av trafikslag i brinnande klimatkris.

Det här är en ledare från Dagens ETC.
Ledarsidan är oberoende med röd och grön politisk färg.
Kommentera

För tre år sedan rullade SJ:s första nattåg till Hamburg ut från Stockholms central, och året därpå förlängdes resan till Berlin. Inledningsvis kantades avgångarna av problem, men situationen har successivt blivit bättre, och avgångarna har varit populära. 

Men nu står det klart att SJ drar in nattågen till Berlin nästa år – 31 augusti 2026 körs det sista tåget, rapporterar jarnvagar.nu. Orsaken är att regeringen i budgetpropositionen föreslår att det statliga bidraget till nattågstrafiken inte förlängs när det löper ut under kommande år.

Och i torsdags 9 oktober beslutade regeringen att Trafikverket ska ”utreda det statliga åtagandet” för just nattåg, rapporterar DN. Mellan raderna går att utläsa det som infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) tidigare gett uttryck för: tåg är inte så viktigt och därför behöver inte regeringen prioritera det. 

Så ser Carlsons ”inte ställa trafikslag mot varandra”-strategi ut i praktiken.

För den som vill åka tåg ner i Europa finns dock ett annat alternativ: Snälltåget, som kör nattåg från Stockholm till Hamburg. 

I nuläget kör de tåget sex dagar i veckan från vår till höst, men efter SJ:s besked planerar man att utöka perioden med avgångar. I november och december 2026 har Snälltåget avgångar sex dagar i veckan, det vill säga som under högsäsong.

En liten tröst, ja. Men det kan inte innebära att regeringen kommer undan.

Beslutet att se över nattågens ägande och finansiering motiveras med att kostnaderna har ökat. Man verkar dock inte ha några problem med att rädda flygplatser som blöder pengar eller att satsa på kostsamma motorvägar i storstäder

Så ser Carlsons ”inte ställa trafikslag mot varandra”-strategi ut i praktiken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.