Ledare. Johan Ehrenberg.

2019-10-04 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Det finns ingen naturgas, Ygeman!

Dagens ledartext av Johan Ehrenberg.

Ibland måste man lära ut det basala. Det finns ingen naturgas, det är lika vansinnigt som att säga att den svarta råoljan är ”naturolja” eller att man gräver upp ”naturkol” ur marken i Tyskland.

”Naturgas” är ett propagandaord påhittat för att dölja den fossila gasens förstörelse av vår jord.

Nu vill Swedegas, ett multinationellt bolag som delvis styrs av före detta socialdemokratiska ministrar (jag brukar kalla dem vår nyliberala elit) få koppla ihop den fossila gasen man lastar i Göteborgs hamn, direkt med ett pipelinenät som ska sprida gasen över landet.

För att klara det låtsas man som om det här är bättre än annan fossil energi och att det dessutom – på sikt – syftar till att driva våra tunga fordon med biogas.

Allt detta är ren och skär propaganda utan sanningshalt.

Målet för lobbyismen är Anders Ygeman (S) som har beslutet på sitt bord.

Han bör flytta det ner till papperskorgen.

Fossilgas är alltid en klimatbov. Oberoende om den levereras i fryst flytande form (LNG) eller om den kommer som gas direkt i rör. Att ta fram fossilgas är den största utsläppsboven när det gäller metan på jorden. Metan är en mycket starkare växthusgas än koldioxid men den har mycket kortare omloppstid (20 år) så utsläppen har inte tagits på samma allvar som koldioxid.

Men det är fel politik. Metanets korta tid är tyvärr lång i förhållande till den korta tid vi har på oss att halvera utsläppen (tio år). Inom den tidsrymden är varje kilo fossilgas lika smutsig som olja och absolut ingen lösning för att ”minska utsläppen”.

Transport and enviroment i Nederländerna har just släppt en ny studie som dessutom visar att fossilgasen förorenar luften fem gånger mer än diesel. De ”miljövänliga företagen” som bytt diesel mot fossilgas har helt enkelt bytt till något värre.

Swedegas slåss för den fossila gasen för att det är lönsamt. Investeringarna låser samhället till den smutsiga energin och det svenska projektet är en del i ett stort projekt över flera länder där man bygger gasledningar. Stor pådrivare för detta är industrin (inte bilfabrikanterna som redan misslyckats med gasbilar) och USA där fracking med LNG ska bli en jätteaffär och rädda den industrin.

Men all fossilgas är lika smutsig. Även den som norrmännen nu försöker ta upp via plattformar i Nordsjön drivna av vindkraft. Det är samma smutsiga gas och samma utsläpp av metan redan vid utvinningen.

Metan kommer också i stora mängder från konstgödselindustrin och från jordbruk, men värst är utvinningen av fossilgas.

Fossilgas behövs inte i Sverige. Elektrifieringen av trafik löser övergången från smutsig diesel och bensin. Vilket även Scania och Volvo fattat. Även sjöfarten måste bli klimatrenare med förnybar energi, inte ”mindre smutsig” fossilenergi eftersom den snabbt visar sig vara lika smutsig som den den skulle ersätta. Den ”rena” Vikingline-båten är inte ren helt enkelt. Även om det står det i stora annonser.

Att sälja in fossilgas i Sverige är svårt. Det är lättare i Tyskland där det påstås ersätta kol, men även där fått problem då energin är dyrare än förnybar. För att klara insäljningen till Ygeman så försöker lobbyisterna påstå att svenska gasnät på sikt ska bli klimatrena via biogas.

Det finns två problem med det.

1. Det finns inte en chans att biogas någonsin kommer kunna produceras i den mängd som trafiken behöver, inte ens sektorer. Möjligen kan den driva böndernas egna transporter. Att påstå att gasnäten blir biogas är därmed en ren lögn.

2. Biogas är inte klimatren i sig. Det metanutsläpp som gödselstacken och avfall skapar skickas istället till bilen som gas, men det är samma metanutsläpp. Då är det bättre att omvandla avfallet till näring direkt, utan gas­produktion. Vilket många kommuner motsätter sig då de investerats stort i avfallshantering som blir biogas.

Fossilgas är inte ett ”övergångsbränsle” som Socialdemokraterna verkar tro (Göteborgs kommun blev ägare i projektet under S-ledning). Det är ett lika vansinnigt projekt som när diesel skulle vara renare än bensin och svenska politiker gav stödpengar till bilister som bytte till den ”rena dieseln”.

Någon gång måste den här poletten trilla ner hos våra beslutsfattare.

Fossil energi är hotet, inte lösningen.

Att Ygeman försöker försvara gasprojektet med att ”det bästa får inte hindra det näst bästa” är en retorik som helt enkelt inte är sann. Fossilgas är det sämsta vi kan satsa på för att ställa om till en utsläppsfri produktion och transport.

Sverige kommer öka sina utsläpp om Swedegas får som man vill.

Så säg nej, Ygeman.

Ta klimatfrågan på allvar.

Papperskorgen är under skrivbordet.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Johan Ehrenberg
Johan Ehrenberg 

Grundade ETC 1976. Svarar gärna på frågor och skriver mest om ekonomi och politik. Och solceller. Men det är ju politik det med.

Mejl johan@etc.se

Twitter @JohanEhrenberg