Ledare. Andreas Gustavsson.

2019-06-10 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Dagstidningen för dig som vågar tänka nytt

Vår kampanj i kollektivtrafiken handlar om nolltaxa. Inga biljetter! Inga spärrar, inga kontrollanter. Men en aning högre skatt för att gemensamt ta ansvar för att alla – oavsett inkomst – ska kunna resa hur mycket som helst med spårvagn, buss, båt och tunnelbana.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Dagstidningen som vågar tänka nytt. Ja, vi skryter lite med den kampanj som Dagens ETC och lokala editionen ETC Göteborg nu visar upp i kollektivtrafiken (denna vecka i Göteborg, nästa vecka i Stockholm). Men faktum är att det var därför vi startade dagstidningen.

Liberalerna har ju sina medier som kan skrapa på ytan av klimatkrisen och andra avgörande frågor, men som till sist ändå aldrig skulle ta det till systemkritik. Marknaden finns ju där. Snart löser den säkert alla våra problem.

Konservativa har också medier att vända sig till för att bekräfta sin grundläggande åsikt att det värsta som finns är att just tänka nytt och att vi alla borde luta oss tryggt tillbaka och tänka gammalt, utan omställning och jämställdhet och ekonomisk rättvisa.

Men alla som är röda och gröna, vi hade ingenting.

Nu har vi Dagens ETC.

Sveriges enda feministiska dagstidning.

Ja, vi räknar och redovisar varje dag om vi lyckats undvika andra mediers kroniska diskriminering av kvinnor. De har procentuellt 30-70, vi har 50-50.

Sveriges enda socialistiska dagstidning.

Ja, vi anser att det är ett enormt problem att klyftorna ökar i Sverige. Därför granskar vi landets rikaste och politiken som låter dem rycka ifrån.

Sveriges enda klimatradikala dagstidning.

Ja, vi kräver att politikerna fattar beslut som minskar utsläppen direkt snarare än att de väntar på företagen, för då har vi snart förstört våra barns framtid.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Vi delar nu ut Dagens ETC runt om i Göteborg och Stockholm. Så om du har fått tidningen i handen på Järntorget eller T-centralen ska du veta att Dagens ETC är röd och grön – och oberoende. Inget parti styr vår journalistik. Ingen organisation dikterar vår agenda.

Du hittar på ledarsidan skribenter som kan kritisera allt och alla, fria tankar under ett progressivt paraply. Du hittar på nyhetsplats minst lika kompetenta avslöjanden som i borgerliga medier, men med den väldigt viktiga skillnaden att vi faktiskt vill förändra världen. Det betyder att vi inte förhåller oss passiva utan – genom fakta – söker efter lösningar och nya vägar.

Provocerande?

Tydligen för vissa.

Men kanske helt rätt för dig som läser oss för första gången.

Vår kampanj i kollektivtrafiken handlar om nolltaxa. Inga biljetter! Inga spärrar, inga kontrollanter. Men en aning högre skatt för att gemensamt ta ansvar för att alla – oavsett inkomst – ska kunna resa hur mycket som helst med spårvagn, buss, båt och tunnelbana.

Självklart med utgångspunkt att vi behöver ännu mer av kollektivtrafik, för det är nödvändigt för klimatet och våra lungor.

Som sagt, provocerande för vissa.

Dagens ETC tvingades dämpa budskapet i Stockholm. Först var det ”SL-kort” som blev ”biljett”, sedan var det ”dyr” som tvingades bort, sedan var det problematiskt att skriva ”så får vi bättre kollektivtrafik för alla”.

Storstockholms lokaltrafik (SL) ägs av landstinget, det vill säga av medborgarna. Som ska skyddas från debatt om nolltaxa. Uppenbarligen är det okej för Sverigedemokraterna att annonsera nazistflaggor, men inte okej att kalla månadskortet dyrt och presentera alternativ finansiering.

SL-kortet kostar 890 kronor/månad. För en familj med två vuxna och två barn blir det drygt 28 000 kronor om året. Göteborgsfamiljen ska ut med nästan 27 000 kronor.

Billigt?

Naturligtvis inte.

Det är dyrt.

Det är osolidariskt.

Det är dåligt för klimatet.

Som tur är kan vi göra helt annorlunda när vi vågar tänka nytt.

Dagens ETC har tillsammans med en ekonom tagit fram konkreta siffror som visar hur alla – ja, alla – utom höginkomsttagare skulle tjäna på nolltaxa, alltså skattefinansierad kollektivtrafik.

Då har vi ändå räknat på att driftkostnaderna ökar med 20 procent eftersom fler kommer att ha råd att åka. Och vi har räknat med att all befintlig personal jobbar kvar men får utföra andra uppgifter än biljettkontroller.

För nolltaxa i Göteborg skulle regionen behöva höja skatten med bara 1,40 kronor per intjänad hundralapp. Alla som tjänar normala löner skulle komma billigare undan, i och med att ett månadskort kostar 640 kronor.

Visst, tjänar du riktigt mycket hamnar skattehöjningen över den gränsen. Men du mår inte dåligt av att dela med dig.

Färre bilresor, mindre koldioxid, färre skadliga partiklar.

Smart klimatpolitik.

Smart fördelningspolitik.

Det gäller även i Stockholm. Landstinget skulle behöva höja skatten med knappt två kronor.

Om du vågar tänka nytt kommer du att upptäcka att horisonten öppnar sig.

Först nolltaxa där du bor, sedan…

Varför inte i hela Sverige (titta bara på Luxemburg som testar nolltaxa).

Varför inte pröva även SJ.

Varför inte skattefinansiera en lösning för hela EU som gör att din semestertripp redan är betald när du stämplar ut för sommaren.

Varför inte!