I ett montage berättar ”Liquidity Inc.” historien om Jacob Wood, en kampsportsentusiast som förlorade sitt jobb när Lehman Brothers gick i konkurs under finanskrisen 2008. Bilder av vatten, metaforer till börskraschen och abstrakta väderrapporter varvas med Jacob Woods berättelse.
Vilket budskap vill du ge med ditt verk?
– Jag vill aldrig uttrycka något, jag gör ett statement och försöker att förmedla en känsla men jag vill inte vara översättare för mina verk. Det är upp till var och en att känna och tolka.
Hur fick du idén till ”Liquidity Inc.”?
– Jag fick höra talas om James Woods historia och blev intresserad av den, samtidigt skulle jag förklara för min dotter hur vatten kom till jorden och det kraschade med James Woods historia.
”Liquidity Inc.” är ett verk som växlar mellan dokumentärt berättande och animerade metaforer och suggestiva uttryck som varvas i en känsla av att berättaren vill ge tittaren något mer.
Hito Steyerl har nått stor framgång med sin videokonst som ställts ut på bland annat Artist Space i New York, Tyska paviljongen i Venedigtribunalen och Londons Institute of Contemporary Arts. Trots det vill hon inte kalla sig för konstnär.
– Jag ser mig inte som en konstnär, utan som en filmare och skribent som spräcker formbarriärerna, säger Hito Steyerl.
Vill tänja formgränserna
I sina videomontage använder Hito Steyerl både film, animationer och monteringseffekter. Tillsammans med den effektfulla musiken vill Hito Steyerl bända formgränserna och luckra upp den inrutade förbestämda formen bakom dokumentär film, säger Hit Steyerl.
– Jag vill kalla min stil för experimentell dokumentärfilm, den kreativa friheten inom genren blir mindre och mindre och jag vill tänja på gränserna.
Bland Hito Steyerls utställningar kan nämnas en av årets mest omtalade, bidraget till Tyska paviljongen på Venedigbiennalen 2015 samt Documenta 12, biennalerna i Shanghai, Gwangju, Taipei, Berlin och Manifesta.