Kultur & Nöje.

2018-11-11 17:14
  • Filmen ”Bohemian Rhapsody” om Queen går på bio just nu. Bild: Alex Bailey/AP/TT
    Filmen ”Bohemian Rhapsody” om Queen går på bio just nu.
  • Avslutningsnumret på Live Aid-galan 1985. Bild: Joe Schaber/AP/TT
    Avslutningsnumret på Live Aid-galan 1985.
Puffetikett
ETC Nyhetsmagasin

Tyst om Queens största kontrovers i ”Bohemian Rhapsody”

Beslutet att bryta mot den kulturella bojkotten av Sydafrika väckte massiv kritik på 1980-talet, men kontroversen märks inte av i ”Bohemian Rhapsody”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Nyhetsmagasinet ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

11 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

”Jag vill ge publiken en låt som de kan framföra”, säger gitarristen Brian May till sångaren Freddie Mercury i publiksuccén om det brittiska rockbandet Queen som nu går på bio.

Och han lyckades. Jag är bara en av miljontals som klappat händerna till ”We will rock you”. Första gången när jag sju år gammal utsåg uppföljaren, ”Mighty Ducks 2”, till min dåvarande favoritfilm och drogs med i den bombastiska poweranthemstämningen i en av hockeyscenerna. Jag ville ha mer av where that came from.

Men i mitt barndomshem bojkottades ännu Queen, trots att Nelson Mandela tidigare samma år valts till president i Sydafrika och att bandet numera inte stod kvar på FN:s svarta lista, där de tidigare stått nedtecknade av samma anledning som Bob Geldof undvikit dem när han 1984 samlade artister ur pop- och rockeliten för att som supergruppen Band Aid spela in välgörenhetsballaden ”Do they know it’s christmas?”.

”Bohemian Rhapsody” både öppnas och avslutas med Geldofs efterföljande projekt: Live Aid. Queens fram­trädande under den stora välgörenhetskonserten sommaren 1985 anses idag vara höjdpunkten på deras karriär och har nostalgiskt blickats tillbaka på av många musikälskare – även sådana med antirasistiska vänster­åsikter.

För att framträdandet ska bli av måste Mercury i filmen samla ihop bandet som antyds ha varit nedlagt sedan han satsat solo. I själva verket handlade inte frågan om huruvida Queen skulle medverka i Live Aid om inre splittringar. Bara två månader tidigare hade bandet avslutat en lång världsturné och det var en rad konserter under den – eller snarare den massiva kritik som de väckte – som hade gjort Geldof tveksam till att inkludera dem i sin stjärnfyllda lineup.

Queen hade nämligen flera kvällar under hösten 1984 spelat på den sydafrikanska lyxresorten Sun City, trots att FN uppmanat till kulturell bojkott av den rasistiska apartheidregimen och att British Musicians Union förbjudit sina medlemmar att uppträda där.

Queen var inte det enda kända bandet att ha gjort så. Även stjärnor som Rod Stewart, Cher och Elton John (som också han senare medverkade i Live Aid) hade låtit sig lockas av den rikliga ersättningen. Deras konserter hade, som övriga evenemang i Sun City-arenan, inletts med en två minuter lång reklamfilm från 1980, i vilken just ”We will rock you” spelas över glada bilder från semesterparadiset.

När jag som sjuåring efterfrågade Queen la pappa, till min besvikelse, i stället ner skivnålen på en gammal singel ur sin skivback: ”Sun City”. Låten släpptes tre månader efter Live Aid av Artists United Against Apartheid, en artistaktivistgrupp som startats av Bruce Springsteens gitarrist Steven van Zandt. Utöver Springsteen själv ingick Bob Dylan, Run DMC, Bobby Womack och 45 andra artister – bland dem Bob Geldof – i gruppen.

Initiativet var efter Band Aid-modell, men saknade den avpolitiserade välgörenhetsandan. ”Sun City” var snarare en protestsång, som kritiserade systemet apartheid och hur såväl politiker som kändisar förhöll sig till det. Refrängen ”I ain’t gonna play Sun City” var en känga mot Queen och en tydlig uppmaning till musikerkollegorna: Ha principer i valet av lönecheckar.

Medan Band Aid-singeln, och efterföljande ”We are the world” av välgörenhetsprojektet USA for Africa, samlat in stora summor pengar för att mätta svältande i Etiopen gick – de mycket mindre – intäkterna från ”Sun City” till organisationer som kämpade mot apartheid, bland annat en ANC-skola i Tanzania.

Opinionsbildandet för politisk förändring var det viktigaste i AUAA:s arbete. I musikvideon, regisserad av Jonathan Demme, varvas material från Sydafrika med bilder ur USA:s egen segregerade historia och till följd av låtens kritik mot Ronald Reagans så kallade ”constructive engagement”-policy vägrade många radiostationer i landet att spela den.

Trots kritiken stod Queen för sitt val att spela i Sun City och har aldrig bett om ursäkt för det. Inte ens när de kvarvarande medlemmarna Brian May och Roger Taylor åter uppträdde i Sydafrika 2003, denna gång under en hyllningskonsert för Nelson Mandela med namnet 46664. Det var Mandelas fångnummer på Robben Island där han spenderade 18 år innan han 1982 flyttades till fastlandsfängelset Pollsmoore Prison, i vilket han satt inspärrad under Queens Sun City-konserter.

Bandet har försvarat uppträdandena med att de är ett opolitiskt band som spelade för en icke-segregerad publik, och valde dessutom att skänka en del av intäkterna till ett hem för döva och blinda för att visa på sin filantropi. Sådana försök att stilla kritiken till trots: Queens rykte var skadat 1985.

Kontroversen överskuggade nästan helt albumet ”The Works” och var en bidragande orsak till varför bandet nästan splittrades innan erbjudandet om att medverka i Live Aid. Att den nu har suddats ut från ”Bohemian Rhapsody” är måhända ett bevis på att May och Taylor, som varit kreativa konsulter för filmen, idag ändå skäms över beslutet att bryta mot Sydafrika-bojkotten. Men någon vilja att ta ansvar för det beslutet verkar ännu inte finnas.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.