Intervju.

2016-01-16 11:00
  • Roxy Farhat.  Bild: Amanda Horne
    Roxy Farhat.
  • Videon till Gnuccis låt ”A.Rab”.
    Videon till Gnuccis låt ”A.Rab”.
  • Ur Marit Bergmans senaste video ”Dra åt Helvete”.
    Ur Marit Bergmans senaste video ”Dra åt Helvete”.
  • Videon till Zhalas låt ”I’m in love”.
    Videon till Zhalas låt ”I’m in love”.
  • Den officiella musikvideon till kabarén Europa Europa och The Knifes låt ”För alla namn vi inte får använda”.
    Den officiella musikvideon till kabarén Europa Europa och The Knifes låt ”För alla namn vi inte får använda”.
  • Roxy Farhat med sin irländska gatuhund Pashmaloo (pälsig på persiska).   Bild: Amanda Horne
    Roxy Farhat med sin irländska gatuhund Pashmaloo (pälsig på persiska).

”Systerskapet är obeskrivligt viktigt”

Roxy Farhat är den hyllade musikvideomakaren och konstnären som gjort musikvideos till The Knife, Zhala och Gnucci och nu senast den uppmärksammande videon till Marit Bermans låt ”Dra åt helvete”. En video som artisten själv beskriver som ett manifest.
– Det är omöjligt för mig att göra konst som inte är politisk – det är min motor, säger Roxy Farhat till ETC. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

En oändlig kedja av kvinnor som flätar varandras hår, en hyllning till hästtjejer i stallet och kvinnor som vill be folk att dra åt helvete. Tre scenarier ur den uppmärksammade regissören och konstnären Roxy Farhats musikvideos till artisterna Zhala, Gnucci och Marit Bergman.  För tre år sedan fick hon och vännen Kakan Hermansson möjligheten att göra en video till elektroduon The Knifes ”A Tooth For An Eye”. 

Videon vann bland annat pris för Skandinaviens bästa video på Bergen Filmfestival och sedan dess har det rullat på. Nu syns Roxy Farhat lite överallt och hyllas av kritikerna för sina politiskt och feministiskt laddade videos.  

– När jag först började med konst höll jag på med en del grejer som bara var rent formmässiga. Men det var ganska tråkigt och jag tappade intresset. Det är absolut inte så att det inte spelar någon roll vad jag gör bara det har ett politiskt budskap. Formen och utförandet är otroligt viktigt för mig. Men det är omöjligt för mig att göra konst som inte är politisk – det är min motor, säger Roxy Farhat som är självlärd regissör och utbildad konstnär med fokus på video- och performancekonst.

Intresset för konst har alltid funnits där även om hon länge inte riktigt förstod vad det innebar.  

– Konst är ju ett ganska flummigt begrepp. Det var efter att jag jobbade som hotellstäderska i Oslo och till slut sa upp mig för att jag hatade det jobbet som jag bestämde mig för att gå efter det jag verkligen ville göra. 

Efter förberedande konstutbildningar hamnade Roxy Farhat till slut på Konstfack där hon bland annat gjorde konst av erfarenheterna som städerska i konstmusikvideon ”Housekeeping”. 

– Jag behövde ett sommarjobb när jag gick på Konstfack och sökte massa jobb, bland annat som hotellstäderska på Grand Hotel. Vilket också var det enda jobb jag fick. Det var så mycket som störde mig med det jobbet. Till exempel att de precis när jag började bytte ut arbetskläderna till kläder som var inspirerade av Hollywoodfilmen Maid in Manhattan med Jennifer Lopez: Blus, kjol, nylonstrumpbyxor och svarta skor.

Typ klichébilden av den sexiga städerskan med dammvippa?

– Ja, typ så. Väldigt opraktiskt alltså. Att städa är ett väldigt fysiskt jobb och man blir väldig svettig. Det är typ som att göra ett träningspass i nylonstrumpor och det vill nog ingen göra. Jag bestämde mig för att göra ett konstverk utifrån att jobba som städerska och smög in en kamera in på Grand och filmade mig själv när jag städade. 

Du är uttalad feminist och pratar ofta om systerskap, vad betyder det för dig?

– Att vara konstnär och samtidigt vara en isolerad person är en omöjlighet för mig. Jag får så mycket idéer, kraft och ork av mina vänner. Systerskapet är grundläggande för mig för att jag ens ska orka fortsätta kämpa för någonting eller kunna ta hand om mig själv. Det är verkligen som ett stöttande informellt nätverk och jag kan egentligen inte ens beskriva hur viktigt det är.

Marit Bergmans senaste låt ”Dra åt helvete” handlar om alla som bryr sig för mycket om hur kvinnor beter sig. I videon, i regi av Roxy Farhat, ses kända kvinnor som Titiyo, Beatrice Eli och Stina Wollter tillsammans med mer okända kvinnor – alla med erfarenheter av hur det är att få skit för att man är kvinna och tar plats. 

– Jag har alltid varit högljudd och fått ta mycket skit för att jag säger det jag tror på. Och som konstnär har jag fått hatmail och blivit uthängd på bloggar.

– Både Marit och jag pratade om vikten av att ha med både offentliga kvinnor och och mer okända kvinnor i videon. Att vilja be folk dra åt helvete är någonting som en känner igen oavsett. Kraven som låten pratar om gäller ju för alla: Antingen är du för tyst, för högljudd, för smal eller för tjock.

När jag frågade Marit Bergman om hur det var att arbeta med dig sa hon att du får alla att känna sig som drottningar av universum och att hon ibland inte kunde höra låten för att du skrek och peppade så mycket. Är det viktigt för dig att skapa en viss stämning?  

– Jag försöker att få alla att känna sig sedda och hörda, det är så otroligt viktigt för att de ska kunna ge allt de korta minuterna det gäller. Mycket går att rätta till i efterhand men om inte glimten i ögat finns där när du spelar in så syns det direkt i bild. Alla de här personerna jag jobbat med är helt fantastiska och då gäller det bara att få fram det. Jag säger till dem att vara stolta och sträcka på sig och att de är drottningar, vilket de också är.

Läs vidare på nästa sida: ”För att verkligen kunna förändra normer är representation grundläggande"

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Läs vidare på nästa sida

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Roxy Farhat

Ålder: 31 år. 

Gör: Regissör och konstnär.

Utbildning: Konstfack och University of California Los Angeles.

Bor: Stockholm. 

Fritiden: Hänger med mina kompisar och tränar min hund Pashmaloo som jag precis skaffat, hon är en gatuhund från Irland. 

Just nu: Jobbar på min egen konst. 

Favoritvideos: Jag älskar M.I.As ”Borders” och -Sevdalizas ”That Other Girl” är sjukt bra. Jag ska gå hem och titta på den nu.