Hoppa till innehållet

Kulturdebatt

Pandemin gjorde svensk teater konservativ

Bild: Paul Wennerholm/TT

Dagens ETC.

Förhoppningarna att några års paus och tomma salonger skulle innebära förnyelse kom på skam. Istället blev teaterhusen en masterclass i stagnation.

Svensk teater drömmer om forna tider och har tappat sin röst i världen, skriver regissören Astrid Menasanch Tobiesson

Under pandemin hamnade scenkonsten i en hiatus, ett plötsligt avbrott i en kontinuitet vi tidigare tagit för given. Teaterrummet blev nästintill förbjudet, kontakten med publiken skulle undvikas till varje pris och under de repetitioner som pågick fick ingen röra vid någon annan, sjunga där det fanns kollegor eller bjuda på fika under kafferasten.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln