Hoppa till innehållet

Nike plockar bort låt som hyllar kurdisk kultur

Dagens ETC

|

Nyligen släppte sportföretaget Nike en reklamfilm där låten ”Gold” spelades i bakgrunden. Låten är gjord av den brittiska artisten Conducta och den svensk-kurdiska duon Biji där Robin Nazari och Maceo Frost ingår. ”Gold” innehåller textrader som lyfter kurdisk kultur, dock inte på ett politiskt sätt. Kampanjen släpptes på Nikes sociala medier, och hann hyllas av kurder världen över. 

Men, plötsligt var låten borta medan reklamvideon låg kvar, utan att sportföretaget förklarade sig. Conducta och Biji släppte ett gemensamt pressmeddelande på sina sociala medier, där de uttryckte besvikelse över Nikes hantering och konstaterade att ”konstnärligt uttryck är en grundläggande rättighet och ett verktyg för att främja förståelse mellan kulturer. Genom att ta bort sången utan motivering har kurdiska röster marginaliserats”.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser