Hoppa till innehållet

Musik

Miljarderna strömmar in – musikindustrin tar vinsten

Traditionella skivor säljer allt mindre medan den digitala musikförsäljningen exploderat.
Traditionella skivor säljer allt mindre medan den digitala musikförsäljningen exploderat. Bild: Bild: Jack Mikrut/Scanpix

Dagens ETC.

När fildelning och piratkopiering förändrade musikbranschen i grunden på 90-talet målades bilden upp av en industri i förfall. 20 år senare slår den digitala musikförsäljningen nya rekord, men artisternas del av kakan är fortfarande liten. – Skivbolagen har aldrig varit intresserade av att skydda våra intressen, de är intresserade av att tjäna pengar, säger Dennis Lyxzén, sångare i Refused och Invasionen.

2015 blev året då den digitala musikmarknaden för första gången någonsin drog in mer pengar än den fysiska försäljningen av musik. Man gjorde det med en försäljning på 54 miljarder kronor, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med 2014.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln