Kultur & Nöje.

2019-11-28 09:46
Män, som ministrarna Morgan Johansson och Stefan Löfven, dominerar bland medierna. Men bland de unga märks en Greta-effekt. Foto: TT
Män, som ministrarna Morgan Johansson och Stefan Löfven, dominerar bland medierna. Men bland de unga märks en Greta-effekt.
Puffetikett
Dagens ETC

Män dominerar i medierna – men Greta-effekt bland unga

Män står för två tredjedelar av den mediala närvaron. Allra minst plats får kvinnor över 50 år. Det visar en undersökning från Mediekompaniet.

Den svenska befolkningen består av lika delar män och kvinnor, men så ser det inte ut i medierna. Faktum är att män står för två tredjedelar av alla närvarande personer i nyhetsflödet. Utfallet är detsamma i lokalpressen som för de större rikstäckande medierna. Detta framgår i en undersökning från Mediekompaniet med titeln Rättvisaren 2019, där 3 000 artiklar i både lokal- och riksmedier analyserats.

– Vi har jämfört utrymmet kvinnor och män får i medierapporteringen med hur könsfördelningen ser ut inom vissa branscher och på ledande positioner. Ibland kan snedfördelningen i medierna förklaras genom de skevheter som finns i samhället, men det här gäller inte alltid. Inom de flesta områden får kvinnor inte det utrymme i medierna som de faktiskt har i samhället eller i befolkningen, säger Ricki Rebecka Petrini, Marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet.

Greta-effekt

Om kvinnors och mäns medienärvaro bryts ner på åldrar så ökar gapet med stigande ålder. Störst är skillnaden i åldern 65-80 där endast var fjärde närvarande person är en kvinna. Högst representation av kvinnor finns i den yngsta åldersgruppen, 0–17 år. Där står flickor för 53 procent av alla förekomster i svenska medier. Värt att notera är att det är en person som i stor utsträckning står för denna överrepresentation av flickor, nämligen Greta Thunberg. Om Greta inte inkluderats i rapporteringen hade könsfördelningen för tjejer och killar i åldersgruppen 0–17 varit helt jämn.

–  Vi vill att detta ska väcka diskussion om hur media ska rapportera om samhället. Ska de spegla befolkningen eller samhällsmönstren, frågar sig Ricki Rebecka Petrini, Marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter