Kultur & Nöje.

2021-05-28 10:00
  • Aya växer upp på ett barnhem.
    Aya växer upp på ett barnhem.
  • Aya är redan från början helt orädd.
    Aya är redan från början helt orädd.
  • Vad Aya inte vet är att hennes mamma är både häxa och rockstjärna.
    Vad Aya inte vet är att hennes mamma är både häxa och rockstjärna.
Puffetikett
Dagens ETC

Magin går förlorad i Ghiblis nya häxfilm

Recension: Japanska Studio Ghibli ger sig ut på ny mark med den helt datorgenererade ”Aya och häxan”. Resultatet är plastigt och livlöst, menar Dagens ETC:s recensent Daniel Andrén.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Prenumerera digitalt

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast 26 september så får du en hel månad för bara 39 kronor. Avsluta när du vill.

Prenumerera på papper

Från

327 kr

Beställ här!

Få tidningen både på papper och digitalt. Betala per månad.

Goro Miyazaki kan inte ha det lätt. Som son till mästeranimatören Hayao Miyazaki har det blivit hans lott att föra den hyllade Studio Ghibli-facklan vidare. Hans två tidigare filmer, ”Legender från Övärlden” (2006) och ”Uppe på vallmokullen” (2011), var en bra bit ifrån studions storverk, men bjöd ändå på vackra scenerier och hyfsat engagerande karaktärsporträtt. Och nu, efter viss pandemifördröjning, är det alltså dags för hans nästa försök att fylla skorna.

Aya blir som bebis lämnad på trappen till ett barnhem i 1990-talets England. Där växer hon upp, ovetandes om att hennes mamma är både häxa och före detta sångare i ett populärt rockband. Aya trivs bra på barnhemmet och gör allt hon kan för att inte bli vald när adopterande familjer kommer på besök. Taktiken fungerar fint ända tills ett mycket bistert par kommer förbi och tar med henne hem till sig. Det visar sig att det nya hemmet är fullt av magi och hennes adoptivföräldrar är häxa respektive demon, med stort behov av oavlönad arbetskraft.

Varför lämnades Aya på barnhemmet? Finns det en koppling mellan mamman och den nya familjen? Kommer Aya själv få lära sig häxkrafter? Här finns mycket att reda ut.

De många trådarna hinner dock aldrig nystas upp innan filmen är slut, i vad som känns som en otillfredsställande cliffhanger. Det hjälper heller inte att alla karaktärer, inklusive huvudpersonen, saknar klara motiv eller ordentlig utveckling. Aya är redan från början helt orädd och mycket beslutsam – en slags Pippi Långstrump-­figur, men där den glädjefyllda anarkismen har ersatts med något surmulet egoistiskt.

Den största boven är dock animationstekniken. För första gången har studion nämligen valt att göra hela processen dator­genererad. Ghibli är dock inte Pixar och resultatet är plastiga karaktärsmodeller och ett allmänt billigt intryck, långt ifrån tidigare filmers genomarbetade känsla. Det är säkert både tids- och kostnadseffektivt, men den så omtalade Ghibli-kvaliteten bleknar. Magin är borta.

För Ghibli-magi se hellre…

”Det levande slottet” (2004)

”Det levande slottet”. Bild: Studio Ghibli
”Det levande slottet”.

Hattmakerskan Sofie blir förvandlad till en gammal kvinna av en häxa och flyttar in i ett slott som går runt på kycklingben. Författaren Diana Wynne Jones skrev också ”Aya och häxan”, men i pappa Hayaos händer blev resultatet här både fantasirikt och tematiskt intressant.

”Kikis expressbud” (1989)

Staden  i ”Kikis expressbud” är delvis  inspirerad av två svenska städer. Bild: Studio Ghibli
Staden i ”Kikis expressbud” är delvis inspirerad av två svenska städer.

Som en del av sin häxkurs flyttar Kiki till en främmande stad för ett års praktik. Kiki besitter all den charm som Aya saknar. Dessutom kul Sverigekoppling, då staden inspirerats av bland annat ringmuren i Visby och Gamla stan i Stockholm.

”Spirited away” (2001)

Chihiro från  ”Spirited away”.  Bild: Studio Ghibli
Chihiro från ”Spirited away”.

Chihiro hamnar i en slags andevärld efter att ha gått igenom en tunnel och sett sina föräldrar förvandlas till grisar. Inget ont eller gott – allt magiskt. Alla har väl sett Ghiblis breda genombrott? Tåls hur som helst att ses igen.

Aya och häxan

Betyg: 2 av 5

Regi: Goro Miyazaki

Premiär idag