En debattstorm pågår i Sverige då det bland annat framgått att Youtube-profilen Margaux Dietz exponerar sin son mot pappans vilja. Frågan många ställer sig är om influencers verkligen ska få tjäna pengar på sina barn.
I radiopodden ”Gott snack” har pappan berättat om parets treårige son som ibland tycks tro att kameran alltid står på och att han därför måste prestera på topp.
I Frankrike regleras nu barnens medverkan som influencers när föräldrarna står bakom kameran.
Bruno Studer är politikern som gett upphov till den nya franska lagen.
Hans mål är att skydda barn från att exploateras av sina föräldrar.
– Barnens arbetsvillkor måste respekteras precis som vuxnas. Detta är en ny arbetsmarknad. Då måste nya gränser sättas, säger Bruno Studer som ingår i president Emmanuel Macrons parti Larem, Republiken på väg.
– Det är inte sonen eller dottern som ska håva in pengar åt sina föräldrar. Självklart är det de vuxna som har ansvaret för familjens ekonomi, säger han till Dagens ETC när vi träffas i nationalförsamlingen i centrala Paris.
Unik lag
Den världsunika lagen röstades enhälligt igenom i nationalförsamlingen och därefter i senaten förra året. Den kommer att träda i kraft i april. Hädanefter måste föräldrarna söka tillstånd hos myndigheterna för att använda barn i kommersiella syften.
– Det räcker alltså inte med att fråga barnen, förtydligar Studer och tillägger att det finns begränsningar i antalet arbetstimmar ett barn får lägga ner. En sextonåring får högst arbeta tio timmar per vecka med videoinspelningar enligt den nya lagen. För mindre barn gäller någon timme i veckan.
– En kamera ska absolut inte få vara igång och filma barnet 24 timmar om dygnet. Det vore vansinne, säger Bruno Studer som är stolt över att Frankrike är först i världen att säkra barns rättigheter i videoinspelningssammanhang.
I den franska lagen ska barnens inkomster sättas in på ett bankkonto som ingen får röra förrän vid 16 års ålder.
Att bryta mot lagen kan ge böter och upp till fem års fängelse.
Studer berättar att han fick insikt i problematiken efter att ha läst en artikel i en fransk dagstidning.
”Studierna går först”
Bruno Studer har själv fyra barn. Ingen av dem är influencer. Han tar mig med till skrivbordet och visar en video där influencern Doggy hävdar att många minderåriga slutat skolan då de tjänat en förmögenhet genom att sprida reklam på sociala medier.
– Detta kan ju få skolelever att vilja hoppa av skolan. Men studierna måste givetvis gå före allt annat, säger han.
I en annan film har en mamma bjudit in mycket små barn till sonens födelsedagskalas. Här handlar det om reklamföring för leksaker.
Filmen ska plockas bort från nätet.
– Här medverkar barn under tre år. I och med lagen blir det förbjudet för barn under tre år att medverka. Barnen vet inte ens om att de är exponerade, kommenterar han.
Han poängterar att det inte ska handla om något totalförbjud för barn att tjäna pengar på att vara med i sociala medier.
– Jag tror inte det är bra med alltför många restriktioner i samhället. Man ska kunna roa sig ibland, tycker han.
”Obetydliga böter”
Den unga franske profilen Bob Dylem har hundratusentals följare för sina inlägg filmade med dold kamera på Paris boulevarder.
Även om han ser positivt på lagen som ska skydda barns rättigheter tror han inte att föräldrarna någonsin kommer kunna straffas med fängelse.
– På sin höjd kan de få obetydliga böter och en varning om att lagen måste följas, säger Bob.
Han ger exempel på den franska hadopi-lagen, där privatpersoner som sysslar med olaglig fildelning och nedladdning övervakas. Ett fåtal böter har delas ut, trots många anmälningar.
De digitala jättarna får i och med den nya lagen i uppdrag att stoppa filmer när misstankar finns om att barn exploateras.
– Men staten kommer nog hellre att samarbeta med jättarna än att vilja sätta åt dem, tror Bob Dylem.
Han tänker på att mycket pengar är i omlopp.
Lagens upphovsman är däremot optimist.
–Vilken plattform vill bli stämplad som medbrottsling till olovligt barnarbete? Det skulle ju kunna få allvarliga följder, säger Bruno Studer.