Det där med att släppa en bok har varit väldigt tudelat för Nino Mick. Samtidigt som hen längtat efter känslan av att få sina dikter på pränt har det också varit en ångestframkallande process.
– Det börjar släppa lite nu, men under två månader hade jag mer ångest än vad jag någonsin kunde föreställa mig. Det finns så många andra som har så mycket klokt att säga och jag har lite svårt för det här med att man hajpar upp en enskild individ till en vara eller en produkt. Det viktigaste jag gör
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
gör jag tillsammans med andra, i grupper och föreningar, och det gör lite ont att allt det där som känns stort och viktigt kommer i skymundan av att man släpper en bok, säger hen.
Diktsamlingen beskriver en könsutredningsprocess. I fokus finns ett diktjag som med hjälp av poesin genomgår en egen könsutredning, bortom -medicinens snäva språk.
– Det är ett diktjag som -precis läst Wendy Browns ”Att vinna framtiden åter” och det finns en hel del frustration i boken. Det handlar om att kanske inte vara så intresserad av sig själv, eftersom det finns andra saker som man hellre vill fokusera på, som att vara politiskt engagerad, men både kroppen och folks reaktioner på den hamnar i vägen för det, berättar Nino Mick.
”Något fast och bestämt”
Nino Mick är annars främst verksam inom estradpoesi och 2013 blev hen svensk mästare i poetry slam. Att sätta orden på pränt i stället för att framföra dem på en scen beskriver hen som tankeväckande.
– Ett scenframträdande flyter, i en bok blir orden fastnaglade. I dag är det så mycket som flyter runt i samhället, otrygga anställningar till exempel. På det sättet är det skönt att ha en bok som är något fast och bestämt. Jag trivs väldigt bra som estradpoet, men faktum är också att du blir begripen på ett annat sätt med en bok.