Kultur & Nöje.

2021-03-20 08:39
  • Daniel  Kaluuya i ”Judas and the black Messiah. Bild: Glen Wilson/AP
    Daniel Kaluuya i ”Judas and the black Messiah.
  • Kaluuya prisades under årets Golden Globe-gala. Bild: NBC
    Kaluuya prisades under årets Golden Globe-gala.
  • Daniel Kaluuya Oscarnominerades för sin rollprestation i skräckfilmen ”get out” från 2017.  Bild: Universal
    Daniel Kaluuya Oscarnominerades för sin rollprestation i skräckfilmen ”get out” från 2017. 
Puffetikett
Dagens ETC

Han fick chans att spela sin idol

Daniel Kaluuya har tidigare hyllats för sina rolltolkningar. Men den nya filmen ”Judas and the Black Messiah” är det tuffaste han har gjort som skådespelare.

Möjligheten att få gestalta sin idol, Svarta pantrarna-­ledaren Fred Hampton, ­gjorde att han vände sig själv ut och in.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

– Jag gav allt jag hade. Jag gav. Jag gav. Jag gav.

Daniel Kaluuya berättar för New York Times att han la precis allt i potten när han laddade inför filmningen av ”Judas and the Black Messiah”. Det var sommaren 2019, nästan ett år innan George Floyd skulle mördas av polis, men rörelsen hade redan börjat koka efter flera fall av uppmärksammad polisbrutalitet mot svarta. Det var nu Daniel Kaluuya fick chansen att spela sin idol, Fred Hampton, ordförande i Illinois Black panther party, som den 4  december 1969 sköts till döds av amerikansk polis.

Vill ”skapa motpropaganda”

Syftet med ”Judas and the Black Messiah”, har regissören Shaka King uttryckt, är – för­utom att ge tittaren ren underhållning – att sticka hål på de lögner som under decennier spridits om Svarta pantrarna.

– CoIntelPro [en hemlig grupp inom FBI som hade som uppgift att ringa in rörelsen, reds anm.] hade som mål att förstöra Svarta pantrarna och den radikala vänstern. Det här är en möjlighet att kasta ljus på en viktig fråga och att skapa motpropaganda, säger Shaka King till Variety.

Shaka King förklarar för tidningen att pressen var ”väldigt noga” med att ge polisen utrymme att uttrycka sin version av dödsskjutningen. Redogörelser som senare har visat sig ha varit rena lögner. Vad som hände den 4 december var snarare något av en massaker: polisen avfyrade fler än 90 skott mot de tio sovande människorna. Antalet skott i den andra riktningen var: noll.

Åkte till Chicago

Daniel Kaluuya, som lärde sig skådespelarkonsten i en improvisationsteatergrupp i London som tonåring, har tidigare både Golden Globe- och Oscar­nominerats för sin rolltolkning i filmen ”Get out” från 2017. Men han förklarar att rollen som Fred Hampton tveklöst är den svåraste han har gjort i sitt professionella liv.

En tuff utmaning blev att hitta fram till Hamptons speciella klang i rösten. Kaluuya rådgjorde med Hamptons son, Fred Hampton Jr, och Freds mamma, Akua Njeri. Han besökte också den förort till Chicago, Maywood, som hade utgjort Hampton hemkvarter. Där vandrade han runt i idolens fotspår och träffade även tidigare engagerade personer i Svarta pantrarna-rörelsen.

– En dialekt och ett sätt att prata är bara uttryck för vad som händer inuti en människa. Jag kände att jag var tvungen att förstå var han kom ifrån, säger han.

Tunga scener

Daniel Kaluuya berättar för New York Times att hela filmteamet kände av tyngden av historien i nästan varje scen framför kameran. Scenen när en insatsstyrka bestående av lokala och delstatliga poliser och FBI sköt Hampton till döds grep tag i honom hårt. När han stod framför kameran kände han plötsligt att gränsen mellan honom själv och karaktären han gestaltade började suddas ut.

Hans första instinkt som professionell skådespelare var då att trycka ner de egna känslorna som började bulta inombords.

– Om du blir för involverad emotionellt kan du bli förvirrad, säger han till New York Times.

Men till slut hittade han ett sätt att kanalisera känslorna in i skådespelandet.

– Du kan inte förneka den känslan, du använder den, för den är sanningen.