Kultur & Nöje.

2021-07-15 12:10
  • Nicki Minajs inlägg på Instagram fick Crocs hemsida att krascha.  Bild: Faksimil/instagram
    Nicki Minajs inlägg på Instagram fick Crocs hemsida att krascha.
  • Bild: Creative commons
Puffetikett
Dagens ETC

Foppatoffelns klassresa: Från hånad till hett lyxmode

Time magazine utsåg den en gång till en av världens 50 sämsta uppfinningar. Sedan hände något. Crocs, plötsligt trendiga? Kristin McMillen spårar hur skumtofflan gått från bespottad plastklump till dyrgrip i de trendkänsligas garderober.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

I början av maj 2021 postade stjärnrapparen Nicki Minaj en bild av sig själv på Instagram där hon bar ett par chockrosa Crocstofflor strösslade med bling och Chanel-berlocker. Inlägget fick enligt skomärket både deras hemsida att krascha och sökfrasen ”pink Crocs” att öka med 4 900 procent. Även på Google exploderade antalet sökningar på ”Nicki Crocs” och ”Chanel Crocs charms”, rapport­erade The Guardian. Manin var ett faktum.

Men Nicki Minajs bild är inte hela svaret bakom varför ”Foppatoffeln” blivit sommar­ens mest omtalade sko och att det talas om 2021 som ”Year of the Crocs”.

Skadan gav affärsidé

På den svenska marknaden etablerades Crocs 2005 av den tidigare hockeyspelaren Peter Forsberg som tog in toffeln genom företaget Forspro. Med hälrem, brett rundat tåparti och hål på ovansidan var toffeln i skumgummi något nytt för de fotriktiga svenskar som tidigare gått runt i tyngre varianter av Birkenstock, Scholl eller Moheda.

Namnet Crocs hade det amerikanska företaget valt på grund av materialet Crocslite, ett slags skumgummi, och med Peter Forsberg som svensk importör och posterboy lanserades den under smeknamnet ”Foppa­toffeln”.

OS-legendaren visste vad han sålde. Från åren i hockey­rinken hade han dragit på sig många skador, bland annat i hälen. För att lätta på trycket ­letade Peter Forsberg därför efter en toffel som hade lagom stuns.

I Crocs ­hittade hittade han både undsättning och en affärsidé. Med pris om 400–500 kronor paret gick försäljningen i Sverige riktigt bra. Åtminstone de första åren. Sedan kom kopiorna till en bråkdel av priset och företagets siffror började visa minus. Peter Forsberg förlorade agenturen och 2010 avvecklade Forspro den delen av företaget för att i stället satsa på annat. Då hade den praktiska Foppa­toffeln redan hittat hem i många svenskars hjärtan. Smeknamnet fick hänga kvar – även när det handlade om billigare kopior.

”Ett plastigt elände”

Ful. Rentav anstötlig. Genom åren har toffelns bulliga design fått många att rynka på näsan
i illa dolt klassförakt.

”Välkommen på maskerad med temat white trash! Klä dig i slitna joggingbrallor, foppatofflor och få en svank­tatuering i dörren.” Så kunde en maskeradinbjudan till exempel formuleras 2012, enligt Sveriges Radio.

”Ser du de där små hålen? Det är där din värdighet rinner ut” skrev krönikören Johanna Enbäck i magasinet Dummy 2017 och kallade toffeln för ”ett plastigt elände”.

Trots sitt periodvis dåliga moderykte har den praktiska toffeln stannat kvar i de svenska hushållen. Och samma år som den skeptiska krönikan publi­cerades började skon göra både en klass- och en moderesa.

2017 började inflytelserika tidskrifter som Vouge och Harper’s Bazaar rapportera om att den bespottade skon var på väg in på modescenen. Samma år gjorde den skotska designern Christopher Kane en rockig variant. Året efter samarbetade toffelmärket med det anrika modehuset Balenciaga. Och 2019 lät rapparen och entre­prenören Kanye West sin dotter North bära hans egna kläd­märkes variant av Crocs: ”Yeezy foam runner.”

Den såg ut som om en alien på anabola steroider svalt foppa­toffeln och spottat ut den. I affärerna sålde skon slut direkt.

2022: Crocs med stilettklack

Sedan kom ”Year of the Crocs”. Redan innan Nicki Minaj postade Crocsbilden rapporterade The Guardian att företaget Crocs omsättning ökat med 64 procent under första kvartalet 2021. Och framgångståget i mode­världen tuffar vidare. Sommaren 2022 väntas en uppdatering av tofflan: Crocs med stilettklack – ett samarbete med Balenciaga.

Samtidigt säljs speciella­ Crocsvarianter – precis som efter­traktade sneakers – till höga ­priser på andrahandsmarknad­en. Vissa modeller har pris­lappar över 7 000 kronor.

I modets nyhetstörst­ande logik lär den hatälskade ­toffeln dock snart bli otrendig igen. Men för publiken som älskar den är det bara att hänga kvar: om bara några år borde toffeln med samma logik bli cool igen, om man nu bryr sig om sånt.

För ni vet hur man brukar säga: skum den som ger sig.

Foppatoffeln

Toffeln marknadsfördes i början som ”en praktisk båtsko” av det amerikanska företaget Crocs. Idag finns ”Foppatoffeln” i flera modeller och fabrikat och används både inomhus och utomhus. Crocs själva står numera för distribution och försäljning av samtliga Crocs-modeller i Sverige.

Till skorna finns tillbehör kallade jibbitz av plast eller ­gummimaterial som kan fästas i de speciella hålen som man finner på vissa Crocs-modeller.