Intervju.

2016-06-15 15:00
”Det var mitt  arbete. Jag blev rasande och  protesterade.   Enligt teater-chefen var det så rörande när en hustru hjälpte maken!” Bild: Ida Therén
”Det var mitt arbete. Jag blev rasande och protesterade. Enligt teater-chefen var det så rörande när en hustru hjälpte maken!”

”Börjar bli skrämmande i hela Europa”

Hon har varit vän med kultfigurer som Simone de Beauvoir, Anaïs Nin och Siri Derkert. Varit en del av 1968-protesterna i flera länder. Arbetat som hyllad avantgardistisk scenograf inom teatern.

När det kommer till 1900-talets kulturella utveckling har Gunilla Palmstierna-Weiss varit nära de stora händelserna.

Dagens ETC har träffat henne.

 Vi träffas hemma hos henne på Södermalm i Stockholm. Gunilla Palmstierna-Weiss är aktuell med en utställning på Tensta konsthall, en del av projektet Eros-effekten, som handlar om att skapa arkiv för politisk aktivism. Utställningen uppmärksammar hennes arbete som banbrytande scenograf, som ofta skedde i nära samarbete med maken Peter Weiss, författare och konstnär. I utställningen visas deras banbrytande politiska teater Viet Nam Diskurs som bidrog till början på studentprotestvågen i Europa kring 1968.

– Vi reste runt och deltog i protesterna i flera länder, berättar hon.

Hon saknar samarbetet med maken, och har levt ensam sedan han dog 1982. Samtidigt uppskattar hon sitt liv, som hon bedömer som rikt, både yrkesmässigt och privat.

– Jag pratar med mina barn nästan varje dag, säger hon.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Konstnärskrets

Gunilla Palmstierna-Weiss har nära till skratt och kvick i rörelserna. Det är svårt att gissa att hon närmar sig 90 år. Eller att hon har haft lungcancer – trots att hon aldrig rökt.

Hon träffade maken Peter första gången 1952, under på den tiden vulgära Kiviks marknad, som var fullt av eldslukare och nakna kvinnor.

– Han var snygg och karismatisk, berättar hon.

Hon tilltalades av hur han behandlade män och kvinnor mer jämställt än de flesta andra män på tiden.

När de träffades bodde hon ensam med en 2-åring från äktenskapet med tecknaren Mark Sylwan. Det dröjde 20 år innan hon fick dottern Nadja, som betyder ”hoppet” på ryska, med Peter Weiss.

Först började paret samarbeta för att de var panka, men det utvecklades snart till ett professionellt samarbete. Deras gemensamma internationella bakgrund och politiska engagemang var grundpelare.

De umgicks i levande skapande kretsar, något hon själv menar var en källa till överlevnad.

– Kretsen behöver inte vara stor, men för att överleva behöver vi en diskussionsgrupp.

Paret bodde i Gamla stan där många av de gamla lägenheterna fortfarande hade utedass. Där umgicks de nära med bland andra konstnärerna Öyvind Fahlström, Siri och Carlos Derkert, författaren Sun Axelsson och konstvetaren Pontus Hultén. Det var där som idén till Moderna Museet växte fram även i samtal med Otte Sköld på Nationalmuseum. Museet grundades under Olof Palmes tid som kulturminister.

– Han var en kultursnutt. Utan hans insats hade det nog dröjt många år till.

Relationen med Peter Weiss var inte problemfri. Han tillhörde en grupp män som ville frigöra sig från borgerliga konventioner, något kvinnorna ofta betalade priset för. För att få lite avstånd reste Gunilla med ett stipendium på ett år till USA och Mexiko.

– Ibland behöver man en paus. Vi är inte fix och färdiga när vi är unga, det är en pågående utveckling under hela livstiden, en pågående process. Peter och jag behövde det året för att senare – möjligtvis – kunna fortsätta vår relation.

Hon är väldigt positiv till den nya inställningen hos svenska män, där de tar mer ansvar för barn och familj.

– Jag är stolt när mina besökare påpekar hur många män med barnvagnar de ser i Stockholm.

Läs vidare på nästa sida: Samarbetade med Ingmar Bergman i 20 år

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Gunilla Palmstierna-Weiss

Yrke: Scenograf, kostymtecknare, skulptör och keramiker.

Ålder: 88.

Född: Lausanna, Schweiz.

Aktuell med: En utställning på Tensta konsthall, en del av deras projekt Eros-effekten som handlar om att skapa arkiv för politisk aktivism.

Sonen Michael Sylwan är grafisk formgivare. Han har gjort omslaget på hennes självbiografiska bok Minnets spelplats som kom 2013 på Bonniers.

Dottern och Dramatenskådespelerskan Nadja Weiss ska i samarbete med Dramaten sätta upp pappan, Peter Weiss, drama Rannsakningen på Orionteatern, med premiär 8 november, Peter Weiss 100-årsdag.