Kultur & Nöje.

2018-04-06 12:11
  • Bild: Isabell Höjman/TT
  • Forskarna Rasmus Fleischer och Pelle Snickars lyfter i sin bok fram Spotify  som ett bolag som sitter fast i en omöjlig affärsmodell.
    Forskarna Rasmus Fleischer och Pelle Snickars lyfter i sin bok fram Spotify som ett bolag som sitter fast i en omöjlig affärsmodell.

Bolaget som har förtrollat en hel värld – men inte går med vinst

Spotify är bolaget alla andra svenska företag vill efterlikna och som kramas av samtliga riksdagspartier, oavsett politisk färg. Men vad är då Spotify? Enligt nyutkomna boken ”Den svenska enhörningen” är det som i sagan – frågan är om kejsaren alls har några kläder?

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

”Den svenska enhörningen” är skriven av Pelle Snickars och Rasmus Fleischer, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap respektive ekonomisk historia, som genom att skriva boken har gjort sin forskning i ämnet tillgänglig för fler.

– Det intressanta är hur Spotify har lyckats görs sig till en symbol för så mycket, när det egentligen bara är en digital distributionskanal, säger Pelle Snickars.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Vem styr?

Bokens titel syftar på att enhörning inom it-branschen används som benämning på ett nystartat teknikföretag som värderats till mer än en miljard kronor. Det är mycket pengar och få företag når dit. Att svenska Spotify, som enligt vissa kännare kan värderas till minst 200 miljarder dollar, med marginal kvalar in där har gett bolaget en hyllningskår som innefattar både politiker och medialt stöd.

Men enligt forskar- och författarparet bakom ”Den svenska enhörningen” så finns det mycket att undra över. Som var makten över företaget egentligen ligger.

– Det är mycket som talar för att det är riskkapitalbolagen som har gått in med pengar som styr över utvecklingen – inte de båda grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon, säger Pelle Snickars.

Ett redan känt faktum är att det högt värderade företaget, som för några dagar sedan tog klivet in på börsen, aldrig har gjort så mycket som en krona i vinst. Något som Pelle Snickars är en varningssignal värd att ta på allvar.

– Det är obegripligt i sig att ett företag som har 70 miljoner betalande prenumeranter inte tjänar några pengar. Men det är en del i hela den nya digitala företagsstruktur som vuxit fram, där bransch ligger inbäddad i bransch så att det till slut är svårt att veta vad som är vad. Spotify är ett kulturföretag men har samtidigt har blivit ett spekulationsobjekt, säger han.

Pengar tillbaka

”Den svenska enhörningen” lyfter fram hur mycket Spotifys utveckling har handlat om skicklig marknadsföring. Det som har hållit bolaget flytande och gjort tillväxten möjlig är återkommande stöd från riskkapitalbolag. Det är också här som författarna till boken ser risken för att framgångssagan kan komma att få ett abrupt slut.

– Hur länge kommer riskkapitalbolagen att fortsätta satsa pengar i bolaget utan att det ger någon vinst tillbaka? undrar Pelle Snickars.

Gammal modell

Han pekar på att flera andra likartade företag tjänar pengar på sin verksamhet. Netflix gör det. Storytel har gjort det ibland. Att Spotify inte lyckats förklarar han delvis med en affärsmodell som är mycket svensk, och som kan ha passerat sitt bäst före-datum.

– Spotify har hållit fast vid den gratismodell som var gångbar när bolaget bildades under 00-talet, men sedan dess har det hänt mycket och användarna i dag är beredda att betala för sig på ett helt annat sätt, säger Pelle Snickars.

För Spotify kan det vara så illa att de den dagen de faktiskt börjar tjäna pengar hamnar i en omöjlig återvändsgränd.

– För att kunna tillhandahålla all musik som produceras är de beroende av sina avtal med musikbolagen. Men den dagen Spotify går med vinst så kommer de bolagen att kräva mer betalt för sina licenser, vilket kommer att leda till att bolaget sitter fast i en situation där alla pengar de får in går ut igen, konstaterar Pelle Snickars.

Skapade bakgrund

Spotifys grundare har försett sig med en bakgrundshistoria som passar rollen som kulturföretag, där den officiella bilden är att det skapades av två musikentusiaster som också var skickliga programmerare. Den bilden slår författarna till ”Den svenska enhörningen” hål på och visar att de två grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzons gemensamma bakgrund fanns i den digitala reklamvärlden. Grunden till Spotify var, enligt författarna, att sälja annonser. Att det var musiken som blev lockbetet var närmast en slump.

Att den i stora delar fabricerade framgångssagan efter tolv år har nått sådana enorma dimensioner beror enligt Pelle Snickars också till viss del på att omvärlden har valt att tro på den och sälja den vidare.

– Det finns en uppsjö av artiklar om Spotify, men när det kommer till granskningen av bolagets ekonomi så finns det inte mycket. Man kan också tycka att politikerna som i tid och otid har lyft fram Spotify som ett framtida svenskt storföretag, hade kunnat vara mer kritiska. Som det är nu har de nästan kramat ihjäl dem, säger han.

”Den svenska enhörningen” är på många sätt just detta, en kritisk granskning. Men enligt Pelle Snickars betyder inte det att han är skeptisk till bolaget som sådant.

– Jag gillar Spotify och tycker att den tjänst som de erbjuder är bra. De problem jag ser kring dem är på många sätt vad som gäller för den digitala branschen som helhet.

Vetenskapsrådet försökte stoppa boken

• Spotify startade 2008 och erbjöd tjänsten att under lagliga former lyssna på musik över internet. Företaget är i dag störst i världen inom sitt område, med runt 150 miljoner användare.

• Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Hans inriktning är digital humaniora.

• Rasmus Fleischer är forskare i ekonomisk historia vid Stockholms universitet samt debattör i frågor som rör fildelning och upphovsrätt.

• Pelle Snickars och Rasmus Fleischer har tillsammans forskat kring frågor som rör fildelning och strömning av konstnärligt material. Deras granskning av Spotify har tidigare fått bolaget att via Vetenskapsrådet försöka stoppa dem. Försöket misslyckades, men kan enligt Pelle Snickars ses som ett tecken på vilka krafter som ligger bakom bolaget, och hur dessa kan tänkas agera i framtiden.