Klimatkrönika. Johan Ehrenberg.

2015-09-14 14:59
Bild: Pontus Lundahl/TT

Ska vi göra diesel av koldioxiden?

Ju fler krav som ställs på en fossilfri bilflotta, desto mer kommer bilföretagen lansera innovationer som ”ren bensin” och ”förnybar diesel”. Men alla de här lansföringarna handlar egentligen bara om att förlänga dieselbilarna och bromsa omställningen, skriver Johan Ehrenberg.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

För några veckor sedan släppte dieselbilföretaget Audi en världsnyhet. Man hade nämligen kommit på hur diesel kan produceras av ... luft. Bolaget hävdade att det kunde tillverka ett rent bränsle baserat på de koldioxidutsläpp människan redan skapat.

Tanken är teoretiskt inte alls omöjlig. Diesel kan skapas av väte och koldioxid. Det som behöver läggas till är energi och i det här fallet handlar det om el.

”E-diesel” kallas också den produkt som lanserades i Dresden i april i år. Ett kanadensiskt bolag (Carbon Engineering) påstår sig ha en pilotanläggning som skapar 500 liter ren diesel från ett till två ton CO2.

Genom att med hjälp av elektrolys separera vattenmolekyler till väte och syre för att sedan, genom hårt tryck och värme, koppla ihop väte och koldioxid går det att skapa en vätska som kallas ”blå råolja”. Därefter kan diesel skapas på samma sätt som vanlig råolja blir diesel och bensin.

Slutresultatet blir alltså koldioxidneutral diesel – en dröm för varje bilfabrikant som vill fortsätta sälja diselbilar med explosionsmotor. Brum, brum, fast med rent bränsle.

Har Audi alltså löst politikens, bilvärldens och oljeföretagens stora ångest? Kommer Statoil börja göra ”ren diesel”? Nej. Hela idén är nämligen endast möjlig om man vill slösa bort en massa energi för att få ut ett fåtal väldigt dyra droppar.

För att ett bränsle ska bli koldioxidneutralt krävs att den energi som används vid produktion är just koldioxidneutral. Vi måste alltså först skapa en elproduktion som är helt förnybar – det vill säga baserad på sol, vind och vatten – innan vi producerar ”ren diesel” med den.

Det blir ju inte mindre utsläpp på jorden om vi gör e-diesel med kolkraftsel från Vattenfall. Tvärtom ökar utsläppen.

Men säg att vi gör all el med framförallt solceller – kommer vi då skapa diesel av den energin?

Knappast. Orsaken är att det går åt alldeles för mycket energi i produktionsprocessen.

100 procent ren energi från solen kommer göra diesel som motsvarar 13 procent av den energi vi stoppar in.

Vi slösar alltså bort 87 procent. Men inte nog med det. En dieselbil kan bara ta tillvara 30–35 procent av dieselns energiinnehåll. Resten blir värme och utsläpp.

Om vi stoppar in 100 procent solel, skapar 13 procent diesel och använder en tredjedel för att driva bilen framåt betyder det att bara 4 procent av den energi vi använde för skapandet blir använd av bilföraren.

Ett större slöseri är svårt att tänka sig.

Men varför presenterar då bilföretag som Audi idén om rent diesel? Orsaken är politisk.

Ju fler krav som ställs på en fossilfri bilflotta, desto mer kommer bilföretagen lansera innovationer som ”ren bensin” och ”förnybar diesel”. Antingen med tekniken som beskrivs ovan eller med diesel gjord på träråvaror eller annat biobränsle.

Men alla de här lansföringarna handlar egentligen bara om att förlänga diselbilarna och bromsa omställningen.

För världen kan inte gå på odlad diesel och bensin.

Det skulle krävas flera jordar bara för att odla all den bioenergi som behövs. Biogas, biodiesel och andra förnybara biobränslen är bra för att driva jordbruk och skogsmaskiner under en övergångstid. Men mycket mer räcker det inte till.

Dessutom är det helt onödigt att göra ”ren diesel” för att driva våra bilar. Om vi har förnybar el ska vi givetvis låta trafiken drivas med el också.

Källa: Green Car report

Johan Ehrenberg
Johan Ehrenberg 

Grundade ETC 1976. Svarar gärna på frågor och skriver mest om ekonomi och politik. Och solceller. Men det är ju politik det med.

Mejl johan@etc.se

Twitter @JohanEhrenberg

Tema

Klimatmötet i Paris

Artiklar