Hoppa till innehållet

Krönika

Selma Brodrej: Inga glastak krossas av en kvinna med Downs i en underklädesreklam

Selma Brodrej
Bild: Papin Lab/shutterstock.com

Dagens ETC.

Inte ens åldrandet eller ett handikapp frigör dig från idén om att du, med ditt utseende, ska sträva efter att behaga den manliga blicken.

Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Året är 2013 och jag står på Arlanda flygplats, Lana Del Reys ”Born to die” dånar i mina hörlurar och min mamma muttrar något tjurigt när jag pausar musiken och insisterar på att vi ska fika på Starbucks. Jag är 15 år och när jag fått min vaniljlatte och instagrammat den börjar det klia i mig igen. Jag är inte nöjd. Den rosaglittrande fronten från Victoria’s Secret-butiken drar i mig. Till min mammas stora besvikelse måste jag in, jag måste in och trängas med andra 15-åriga tjejer, röra vid de silkiga stringtrosorna och andas in den sliskiga, berusande doften av ”body mists”– utspädda parfymer med namn som ”Pure seduction” och ”Secret craving”. Med en chockartad förtjusning rör jag mig i den dunkelt belysta butiken, nyper tag i spets-bh:arna med tjocka lager av push-up och fastnar som hypnotiserad framför reklamaffischerna. Studerar modellerna, deras ansikten och ben och midjor, med en djup fascination – hur kan någon överhuvudtaget vara så vacker? 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser