Hoppa till innehållet

Krönika

Myra Åhbeck Öhrman: Barnskydd inget för techbolagen

Metas ägare och grundare Mark Zuckerberg.

Metas ägare och grundare Mark Zuckerberg.

Bild: Evan Agostini/AP/TT (redigerad)

ETC nyhetsmagasin

När det digitala utrymmet i praktiken är utformat som en 24-timmars nattklubb utan vakter, handlar problemet inte om att tonåringar scrollar för mycket.

Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Kommentera

Nya, chockerande uppgifter har avslöjats från grupprättegången mot Meta, Tiktok, Snapchat, och Youtube – där över 1 800 barn, föräldrar och skoldistrikt i USA stämmer plattformarna för att de skadat ungas mentala hälsa. 

Rättsfallet är viktigt då anklagelsen mot plattformarna är att de sätter vinstintresset före allt annat, bland annat genom beroendeframkallande algoritmer. Det blir ett test för att se om sociala medier bör behandlas som andra varor på en marknad, där företag straffas om deras produkter orsakar skada.

Nyligen offentliggjorda dokument, rapporterade av Time Magazine, innehåller dussintals vittnesmål från tidigare chefer, samt interna dokument som bekräftar att Meta kände till att miljoner vuxna kontaktade minderåriga på deras plattformar och att självskade-, ätstörnings- och övergreppsinnehåll fortsatte cirkulera utan att tas bort.

2019 konstaterade en intern undersökning att användare som lät bli att använda Facebook och Instagram i en vecka visade positiva hälsotecken, men Meta valde att inte gå ut med informationen. Varje tänkbar skyddsåtgärd från bolagets egna utredare – privata standardinställningar för tonåringar, begränsningar av skönhetsfilter, åtgärder för att minska toxiska jämförelser med andra användare – möttes av samma svar: Det riskerar att minska engagemanget (läs företagets intäkter).

Samtidigt pratar vi i Sverige om hur barns skärmtid är föräldrarnas ansvar. Hela samtalet om ungas nätanvändande reduceras till individuella lösningar, när det vi ser är strukturell vårdslöshet i industriell skala.

Plattformar är inte bara tekniska produkter, utan också digitala utrymmen. När utrymmet i praktiken är utformat som en 24-timmars nattklubb utan vakter, handlar problemet inte om att tonåringar scrollar för mycket. 

Vad det handlar om är att de flesta techbolag under många år har varit helt bekväma med att tjäna pengar på barn de inte brydde sig tillräckligt mycket om att skydda. Och att de aldrig bör tillåtas att fatta beslut om vår säkerhet bakom stängda dörrar igen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.