Hoppa till innehållet

Kommentar

Rasmus Fleischer: Spotify liknar ett nättroll

Rasmus Fleischer
Bild: Gregory Payan/AP

ETC nyhetsmagasin

Andra företag, från Ikea till Netflix, såg ganska snabbt till att lämna Ryssland, men Spotify valde att stanna. Företaget vägrade konsekvent att svara på frågor från journalister. All kommunikation har varit enkelriktad.

Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

Spotify har blivit känt för att trampa vidare från det ena klaveret till nästa. Strategin för krishantering är att, så länge det går, vissla och låtsas som ingenting.

Det här året inleddes med fadäsen kring poddaren Joe Rogan, som efter att ha värvats av Spotify lät sprida vaccinskeptiska budskap. Någon vecka senare invaderades Ukraina. Samtidigt – vilket jag var först att uppmärksamma – var Spotify i full färd att rekrytera en chef till sitt Moskvakontor för en storsatsning på ryska poddar. Företaget hade dessutom registrerat sig hos den ryska censur­myndigheten Roskomnadzor. Allt detta skedde medan Putins krigsförberedelser var i full gång.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 mån för bara 29 kr

Från
29 kr för 3 mån
Beställ här

Starta året med ETC nyhetsmagasin - läs i hela tre månader för bara 29 kr. Ingen bindningstid.

Tidningen i brevlådan varje fredag

Från
295 kr för tre mån
Beställ här

Vill du ha papperstidningen i brevlådan? Nu får du tre månader för bara 295 kronor - därefter ordinarie pris. Ingen bidningstid.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser