Hoppa till innehållet

Kultur & Nöje

Kommentar: Så blev gråtlooken trendigast på TikTok

Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Trenden ”Crying makeup” har över 130 miljoner träffar på TikTok. Vad vill den säga oss samtiden? Och hur är det kopplat till ”läppstiftindex”?

Caroline Hainer djupdyker i hur ­samhällsklimat och politik kan analyseras ­genom smink.

Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Du ser ut som om du just gråtit”, är vanligtvis inte en komplimang. Men för alla förtvivlade, sorgsna och bedrövade människor där ute finns goda nyheter: gråtlooken med svullna kinder, röda ögon och rinnande mascara är årets största skönhetstrend. ”Crying makeup” har över 130 miljoner träffar på TikTok. Där demonstrerar professionella makeup­artister, influencers och glada amatörer hur man får till den rätta nyansen av förtvivlan. Eller hur man lägger en mer glamorös gråtmakeup lagom till nyårsfesten. ”Gråt ger oss en naturlig rodnad i ansiktet!”, säger makeupartisten Jen ­Tioseco entusiastiskt.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser