Ungdomsarbetslösheten i Stockholm stigit kraftigt under pandemin. Järva är ett av områdena som drabbats hårt. Andelen unga som varken arbetar eller studerar låg 2020 i Stockholm på omkring 8 procent – i Rinkeby-Kista låg den på drygt 15 procent.
Det ska den årliga politikertillställningen Järvaveckan, som arrangeras av Stiftelsen The Global Village, belysa i år. Ett av arrangemangen, som Region Stockholm står bakom, är ”Bazaren Järvaveckan”. Där ska influencern Kakan Hermansson, under namnet ”SyoKakan”, matcha unga med deras drömjobb. Istället för att skicka in CV ska unga personer i området presentera sig själva, sina önskemål och tidigare jobberfarenheter genom en Instagram-story.
Det hedrar både arrangörerna och Region Stockholm att de vill uppmärksamma ungdomsarbetslösheten och jag tvivlar inte på de goda intentionerna. Men det finns mycket med kampanjen som skaver. Vad blir konsekvensen av att unga personer i Järva blir till pr-projekt för regionen, kändisar och kommunikationsbyrån? Personer som gissningsvis inte har någon koll på ungas tillvaro i Järva, än mindre engagerar sig för den bortom arrangemangen.
Det är inte heller första gången människor i utsatta områden blir till försökskaniner. Antalet projekt som kommit och gått i områden som Järva börjar vid det här laget bli lika oräkneligt som outhärdligt. När kommer den ordentliga kraftsamlingen? Intiativ som det här sänder också tydliga signaler till unga i ett område där politiker konsekvent rustat ner de senaste decennierna. Redan 2012 larmade den dåvarande socialchefen i Rinkeby-Kista i en rapport om hur budgeten för barn och unga det året dragits ner med 31 procent. Rapporten slog fast att det riskerar få ödesdigra konsekvenser för barn och unga i området, däribland en hög ungdomsarbetslöshet. Därtill har viktiga servicefunktioner flyttat från området eller tagits bort.
Givetvis kan man inte förvänta sig att en kommunikationsbyrå eller ”SyoKakan” ska lösa områdets utmaningar. Men det minsta en kan göra i detta läge är att sluta experimentera med orten.