Hoppa till innehållet

Kommentar

Kent Vilhelmsson: Den dolda marknadsanpassningen bakom SJ:s biljettkaos

Kent Vilhelmsson
Bild: Stina Stjernkvist/SvD/TT

Dagens ETC

Den briljanta idén att släppa alla julbiljetter på en gång utan att ha förberett för trafikanstormningen är symptomatiskt för den svenska järnvägens marknadsmisslyckande.

Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

MPK – Marknadsanpassad planering av kapacitet. Smaka på den termen. Det är nämligen namnet på det system som är boven i dramat bakom det totala haveri som uppstod när SJ släppte alla julbiljetter på en och samma gång med bara en och en halv månad kvar till julhelgen. Bokningssystemet kraschade ihop och samman när nästan 50 000 svenskar samtidigt försökte boka sina tågbiljetter under natten mot onsdagen.

Att det är billigare att flyga än att åka tåg i det här landet är sen gammalt och i sig vansinne. Men raseriet bubblade i mitt småländska hjärta när jag efter timmar av misslyckade bokningsförsök under natten till slut kom in på bokningssidan och såg tågpriserna för en enkelbiljett till det småländska höglandet närma sig nivåer – 2 000 spänn – som till och med nästan gör det billigare att dela på en taxi hem över julen.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser