Klimat.

2020-09-15 18:30
  • Psykologen Frida Hylander är kritisk mot Vattenfalls rapport om mediernas klimatbevakning. Bild: Klimatpsykologerna / Jessica Gow/TT
    Psykologen Frida Hylander är kritisk mot Vattenfalls rapport om mediernas klimatbevakning.
  • Ett av Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland.  Bild: Markus Schreiber/AP
    Ett av Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland.
Puffetikett
Dagens ETC

Vattenfalls mediekritik: ”Klimatbevakningen är för negativ”

I en ny rapport drar Vattenfall slutsatsen att mediernas klimatbevakning bör bli mer positiv och optimistisk. Annars kan känslor av hopplöshet påverka människors vilja att agera. Psykologen Frida Hylander finner rapporten ”minst sagt anmärkningsvärd.”

– Det absolut bästa Vattenfall kan göra för att minska människors klimatångest är att fasa ut sin fossila verksamhet så fort som möjligt, säger hon. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Vattenfalls nya rapport ”Samtalet om klimatförändringar – och dess inverkan på  mänskligt beteende” illustreras med bilder av natursköna stränder som minner om Skagenmålarna. Över den vita sanden far ryttare fram i det säregna ljuset. På andra bilder syns smart klädda individer i urbana miljöer, gärna med ena handen i fickan och den andra på cykeln.

I inledningen med rubriken ”Behovet av ett mer balanserat klimatsamtal” skriver det statliga bolaget att det ”agerar kraftfullt” och driver på utfasningen av fossila energikällor, att de är ”stolta” över sin satsning och gärna vill inspirera andra. Men, det finns hinder på vägen. Och det är att medierna inte tillräckligt lyfter fram de positiva framsteg som görs. Dessutom bör medierna i högre grad förmedla att det är möjligt att minska effekterna av klimatkrisen, enligt rapporten.

Efterfrågar bättre balans

”Mer balanserad rapportering kan inspirera till handling genom uppvisande av ledarskap, i synnerhet när företag och regeringar, de som förväntas uppvisa detta ledarskap, lyfts fram.” skriver Vattenfall lite längre fram i rapporten.

– Det är minst sagt anmärkningsvärt att ett statligt bolag – som själva ägnar sig åt fossildriven produktion och kolförbränning – skriver en rapport om hur medierna bör rapportera om klimatkrisen, med hänsyn till människors mående, säger Frida Hylander som är psykolog med inriktning på klimatfrågan.

Det är förvisso inte särskilt effektivt att skapa beteendeförändringar genom att skrämma upp människor, och sedan lämna dem utan en tydlig väg till handling, fortsätter hon.

– Men självklart är det absolut bästa Vattenfall kan göra för att minska människors klimatångest att fasa ut sin fossildrivna verksamhet så fort som möjligt. Det hade ju dessutom gett medierna gott om positivt material att rapport­era om, konstaterar hon. 

”Är en del av problemet”

Markus Friberg är presschef på Vattenfall. Han säger att rapport­en är ett led i företagets mål om att bli fossilfritt.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

– Allt vi gör kretsar kring klimatfrågan. Vi ville undersöka människors attityder och oro för att bättre förstå hur man påverkas av det som händer och vad man förväntar sig av oss som en stor aktör på energimarknaden, säger han.

Kritiker menar att ni som statligt bolag inte borde lägga er i hur medierna rapporterar, eller ge medierna skulden för den hopplöshet människor kan känna. Vad säger du om det?

– Jag förstår att det finns åsikter, men vi anklagar ingen, vi pratar om samtalet. Att det är viktigt att belysa allvaret i problemet, men också det som görs för att komma till rätta med det. Vi är en del av problemet, men vi jobbar hårt för att fasa ut det fossila ur vår verksamhet och investerar mycket i förnybart.

Anser ni att medierapporteringen kring Vattenfall är för negativ?

– Det handlar inte om just Vattenfall, utan om att diskussionerna inte bara kan handla om det negativa. Medierna bör berätta om de framsteg som görs också.

Gör de inte det?

– Undersökningen visar förvisso att det rapporteras om positiva händelser men inte i medier som får genomslag.

Gemensamt ansvar

Markus Friberg säger att rapport­en riktar sig till alla som är intresserade av klimatfrågan, och att det är ett gemensamt ansvar att styra klimatdiskussionen i en ”mer balanserad” riktning.

– Ansvaret delas av alla aktörer, oss, medier, beslutsfattare, andra företag, privatpersoner och det man delar i sociala medier.

Vore inte det mest effektiva ni kan göra för att mildra människors klimatångest att sluta bidra till klimatkrisen?

– Jag håller helt med. Vi jobbar hårt för att ställa om. Förra året stängde vi två kolkraftverk, ett i Tyskland och ett i Nederländerna, säger Markus Friberg.

Till saken hör att de tyska och nederländska regeringarna dessförinnan fattat beslut om att fasa ut kolkraften, och därmed tvingade Vattenfall att stänga kolkraftverken i förtid.

800dagar

Rapport

Vattenfalls rapport ”Samtalet om klimatförändringar – och dess inverkan på  mänskligt beteende” presenterades den 18 augusti i år.

Den bygger på intervjuer, utförda av TNS Kantar, med vuxna i de sju länder (Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Finland och Nederländerna) där Vattenfall har verksamhet, samt en medielandskapsanalys av online-artiklar om klimatförändringar i nivå 1-medier i utförda via den analytiska plattformen Quid.

Utsläpp

Vattenfalls verksamheter orsakar idag runt 20–25 miljoner ton koldioxid­utsläpp per år, att jämföra med Sveriges totala inhemska utsläpp på 45–50 miljoner ton.