Totalt 1 401 bidrag från 85 länder världen över har nominerats i hopp om att vinna vad som brukar kallas Nobelpriset i design. Priset instiftades i Danmark för tolv år sedan och tanken är att uppmärksamma produkter och system som är framtagna för att förbättra livet på jorden.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
I år nominerades allt från en uppfinning med drönare som kan leverera blodpåsar med hjälp av fallskärmar, till en metod att stråla energi över jorden genom att använda satelliter.
Bland de 56 bidrag som slutligen valdes ut till finalen som hålls i Helsingör i dag finns den svenska regeringen. Det som föll juryn i smaken är ett antal skattereformer som ska uppmuntra människor att reparera sina ägodelar istället för att köpa nytt: Rep-avdraget för vitvaror och momssänkningen för reparationer av cyklar, skor och kläder.
Tanken är att reformerna både ska skapa nya jobb för nyanlända som saknar formell utbildning och minska koldioxidutsläppen.
– Det skapar ett mervärde för samhället och sänder starka signaler om produktföryngring, säger Simona Rocchi, jurymedlem och hållbarhetsdesigner på Philips, i ett uttalande.
Biträdande finansminister Per Bolund (MP) representerar Sverige vid prisutdelningen i dag.
Många tänker nog inte på skattereformer som hållbar design, vad säger du till dem?
– Jag tror att det är klokt att man betraktar det här med bredare penseldrag. Att det inte bara handlar om produkters utseende utan hur vi designar våra konsumtionsmönster och våra ekonomiska styrmedel påverkar vilka produkter och tjänster som finns på marknaden. Med det här tror vi att en helt ny nisch kommer att öppna sig på marknaden, säger Per Bolund.
De reformer som kan göra Sverige till vinnare i tävlingen trädde i kraft 1 januari i år. Per Bolund säger att det är för tidigt att säga om de fått önskad effekt.
– Vi har inte förväntat oss att det ska hända någonting på några månader. Det behöver tid att växa fram. Men det är uppenbart att det finns ett intresse. När jag träffar cykelbranschen så säger de att efterfrågan på deras tjänster har stigit och att de snarare har problem att hitta personal. Det är glädjande.