Beräkningar från IVL Svenska Miljöinstitutet visar att de elbilsbatterier som används i Norden i dag kommer att vara färdiga för återvinning någon gång mellan 2025 och 2030, skriver tidningen Ny Teknik. Den första stora vågen kommer enligt studien runt 2030, då omkring 50 000 batteripaket väntas vara förbrukade.
Flera faktorer kommer att avgöra hur många batterier som återvinns. Uttjänta bilbatterier kan få ett andra liv som stationära energilager.
– Så länge det finns energilagringskapacitet kvar i batterierna kommer de förmodligen inte att skickas till återvinning, eftersom det för närvarande innebär en kostnad, medan ytterligare användning kan innebära intäkter, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL, till Ny Teknik.
När även energilagringskapaciteten är förbrukad måste det finns en fungerande återvinning på plats om de värdefulla metaller batterierna innehåller ska kunna tas tillvara. IVL konstaterar att storskalig återvinningsteknik som tar till vara samtliga metaller, från de värdefulla kobolt, nickel och koppar till det billigare litiumet, inte finns i dag. Varken i Sverige eller övriga Europa.
– Det är alltså viktigt att att utveckla återvinningsteknikerna vidare för storskalighet redan nu. Inte minst med tanke på de batterifabriker som planeras i Europa. Det gäller att säkra tillgången till metaller för dem, säger Lisbeth Dahllöf.
Forskning krävs
Det förutsätter att flertalet batterier, från både stora och små elfordon som elcyklar, verkligen samlas in och återvinns. För att få ekonomi i verksamheten måste metoderna utvecklas, och då krävs mer forskning, enligt Lisbeth Dahllöf.
Och en skärpning av lagstiftningen.
Enligt EU:s Batteridirektiv behöver bara 50 procent av batteriets vikt återvinnas. Det innebär i princip att det räcker att återvinna plasthöljet och elektroniken.
Det har framförts förslag om krav på procentandelar av olika metaller som måste återvinnas. En sådan skärpning kan införas om några år då batteridirektivet ska uppdateras.