Klimat.

2017-12-11 12:30
  • Flera miljöorganisationer är starkt kritiska till planerna på terminalen för flytande fossilgas (liquefied natural gas), som ska byggas i Göteborg. Här syns en terminal för LNG i Maryland, USA. Bild: Cliff Owen/AP
    Flera miljöorganisationer är starkt kritiska till planerna på terminalen för flytande fossilgas (liquefied natural gas), som ska byggas i Göteborg. Här syns en terminal för LNG i Maryland, USA.
  • Andrea Söderblom Tay, ordförande i Jordens vänner: ”Att bygga in oss i ett beroende är helt fel väg att gå.”
    Andrea Söderblom Tay, ordförande i Jordens vänner: ”Att bygga in oss i ett beroende är helt fel väg att gå.”
  • Olivia Linander, ­aktiv i kampanjgruppen Fossilgasfällan: ”Fossilgasindustrin har lyckats smyga under radarn.”
    Olivia Linander, ­aktiv i kampanjgruppen Fossilgasfällan: ”Fossilgasindustrin har lyckats smyga under radarn.”
  • Saila Horttanainen, informationschef  på Swedegas: ”För sjöfarten är ett första steg att gå över till LNG.”
    Saila Horttanainen, informationschef på Swedegas: ”För sjöfarten är ett första steg att gå över till LNG.”

Stora satsningar på fossilgas – trots mål om fossilfritt Sverige

Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Det är regeringens mål. Men samtidigt bidrar vi till fracking och dessutom görs stora investeringar i infrastruktur för fossilgas – i Göteborg ska en helt ny terminal för flytande fossilgas byggas.

I samband med klimatmötet i Paris för två år sedan gick regeringen ut med en tydlig målsättning – Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Under Social­demokraternas kongress i våras var energi­minister Ibrahim Baylan ännu tydligare med regeringens mål när han sa att Socialdemokraterna vill fasa ut fossilgasen helt och hållet, först i Sverige, sedan i EU.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Trots det har Sverige, som Dagens ETC kunde avslöja förra veckan, börjat köpa in skiffer­gasen metan från den amerikanska frackingindustrin. Dessutom finns det långt gångna planer på en helt ny LNG-terminal i ­Göteborg. Det innebär en terminal för flytande fossilgas (liquefied natural gas, LNG), där tanken är att gasen ska säljas vidare till svensk industri, sjöfart och tung transport. Men den ska också säljas in till det vanliga gasnätet. Flera miljöorganisationer är starkt kritiska till planerna på terminalen.

– Vi behöver göra en omställning och gå över till förnybara källor, att då göra nya investeringar i infrastruktur för fossila bränslen och bygga in oss i ett beroende är helt fel väg att gå, säger Andrea Söderblom Tay, ordförande i Jordens vänner.

Framställs som miljövänligt

Jordens vänner har tillsammans med fyra andra miljöorganisationer just gått ut med ett gemensamt ställningstagande mot fossilgas i Sverige. Framför allt är de kritiska mot de planer som kommer göra att fossilgas­användningen ökar i Sverige och Europa. I de flesta fall, som i ­Göteborg, handlar det om att bygga ny infrastruktur för LNG.

De är också kritiska till att den flytande gasen ofta framställs som ett miljövänligt alternativ.

– Fossilgasindustrin har lyckats smyga under radarn, gasen säljs in som ett grönare alternativ till kol och olja, men på grund av det stora metanläckaget är fossilgas minst lika illa, säger Olivia Linander, aktiv i kampanjgruppen Fossilgasfällan.

Bolaget Swedegas, som har tagit initiativ till bygget av terminalen, marknadsför LNG som ett mer klimatvänligt alternativt till kol och olja. För sjöfarten innebär tankning med LNG lägre utsläpp av svavel – men Andrea Söderblom Tay menar att det ändå inte rättfärdigar satsningar på LNG.

– Man måste se det i ett större perspektiv. Det är möjligt att svavelutsläppen minskar lokalt, men det till priset av en större klimatpåverkan globalt, säger hon.

Måste fasas ut till 2035

Hanteringen av fossilgas innebär ett visst läckage av metan, och enligt FN:s klimatpanel IPCC har metan 86 gånger större klimat­påverkan än koldioxid ur ett 20-årsperspektiv. IPCC menar att det gör att fossilgas har minst lika hög klimatpåverkan som andra fossila bränslen. En ny rapport från det brittiska klimatforskningscentret Tydall Center visar dessutom att användningen av fossilgas i Europa måste minska om vi ska uppfylla Parisavtalet­. Forskarna skriver att alla fossila bränslen i Europa, inklusive ­gasen, måste fasas ut till 2035.

”Sjöfarten inte redo”

Saila Horttanainen, informationschef på Swedegas, menar att också deras mål är bidra till att fasa ut fossila bränslen. Men samtidigt säger hon att sjöfartens utmaning i första hand är att byta ut tjockoljan.

– Omställningen måste ske stegvis. För sjöfarten är ett första steg att gå över till LNG, säger hon.

Hon håller inte med om att en LNG-terminal är att låsa in sig i ett fossilberoende.

– Den infrastruktur vi bygger är teknikneutral, om politiken bestämmer att Sverige ska vara helt fossilfritt, då kan våra ledningar lika gärna användas till biogas.

Fotnot: Dagens ETC har utan resultat sökt energiminister Ibrahim Baylan.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

LNG-­terminalen

Swedegas driver bygget av terminalen, GO4LNG, i sam­arbete med Göteborgs hamn.

Terminalen ska byggas i Göteborgs ­energihamn. Alla som vill leverera LNG till den svenska marknaden ska kunna boka kapacitet vid terminalen, och lossa LNG vid kaj för lagring i tankrar. Därifrån ska bränslet distribueras vidare ut till kunder i landet.

Länsstyrelsen gav sitt tillstånd till bygget 2014, nu ska Energimyndigheten ta ställning till en så kallad koncessionsansökan för att få tillstånd att sälja gasen.

LNG

LNG är flytande fossilgas som till största del består av metan. Vid minus 162 grader övergår naturgasen till vätska, och den minskar då i volym mer än 600 gånger och blir därmed lättare att frakta.

Naturgas och fossilgas är samma sak – men termen fossilgas har börjat användas mer för att det ska bli tydligare var gasen kommer ifrån.

För att utvinna LNG används ­antingen fracking eller mer konventionella ­metoder.