Bilismen är omodern, kontraproduktiv och allt mer onödig i våra stora städer. Det slog fyra svenska forskare nyligen fast på DN Debatt. Enligt ekonomiprofessorn Charlotta Mellander har både Stockholm, Göteborg och Malmö goda förutsättningar att införa bilfria stadskärnor.
– Det måste finnas en väl fungerande kollektivtrafik, annars går det inte, säger hon.
Det var i slutet av januari i år som de fyra forskarna argumenterade för att bilismen blivit onödig i vår allt mer urbaniserade tid. De hänvisade till studier som visar att bilåkandet slutat växa och att det därmed är möjligt att västvärlden nått ”peak car”. I Sverige har bilresandet legat konstant i tio år och bland unga minskar det, framförallt bland unga män. Barnfamiljer väljer fortfarande bil, men enligt forskarna skulle fler familjer kunna bo kvar i staden och slippa använda bil om bilismen begränsades. Ju färre bilar desto större rörelsefrihet får barnen och därmed en ökad vilja att stanna i stan, argumenterade de.
– Det finns många fördelar med färre bilar i städerna. Det ökar trivseln och därmed människors vilja att befinna sig, bo och handla i städerna, säger Charlotta Mellander som är professor vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.
”Bra att de lyfter frågan”
I Sverige har Stockholm allra bäst förutsättningar att få en bilfri stadskärna, men även Göteborg och Malmö är tillräckligt stora för att klara utmaningen, tror Charlotta Mellander.
Hur ska det gå till?
– Jag tror mycket på att ha uppsamlingsplatser för bilar utanför städerna från vilka man kan åka kollektivt in till stadskärnan. Sedan finns goda exempel på städer som infört nolltaxa i kollektivtrafiken.
I Hamburg stimulerar man för alternativ och i Paris införs förbud. Vilken väg är bäst?
– Svårt att säga. Det låter förstås trevligare att stimulera. Samtidigt har Paris redan ett så bra tunnelbanesystem att det inte ska vara några problem att minska bilismen där. Det ska bli spännande att följa hur det går i Hamburg och Paris. Det är bra att de lyfter frågan så att fler blir medvetna.