Klimat.

2014-08-14 09:26
  • De flesta förknippar nog lastcyklar med Danmark, men de blir också en allt vanligare syn här i Sverige.
    De flesta förknippar nog lastcyklar med Danmark, men de blir också en allt vanligare syn här i Sverige.
  • Omnium. Maxlast: 175 kilo (inkl. förare). Längd: 222 cm. Vikt: 18 kilo. Pris: cirka 18 700 kronor. En lätt lastcykel från Köpenhamn. En favorit bland cykelbuden. Klarar mycket last samtidigt som den är lättcyklad utan.
    Omnium. Maxlast: 175 kilo (inkl. förare). Längd: 222 cm. Vikt: 18 kilo. Pris: cirka 18 700 kronor. En lätt lastcykel från Köpenhamn. En favorit bland cykelbuden. Klarar mycket last samtidigt som den är lättcyklad utan.
  • Cargobike classic. Maxlast: 100 kilo. Längd: 210 cm. Vikt: 50 kilo. Pris: cirka 9 995 kronor. Precis som namnet säger. En klassisk lastcykel. Något ­billigare än de andra.
    Cargobike classic. Maxlast: 100 kilo. Längd: 210 cm. Vikt: 50 kilo. Pris: cirka 9 995 kronor. Precis som namnet säger. En klassisk lastcykel. Något ­billigare än de andra.
  • Christiania, CB2. Maxlast: 60 kilo. Längd: 252 cm. Vikt: 28 kilo. Pris: cirka 14 650 kronor. En klassisk Christianiacykel har tre hjul, men nu kommer man med en ny på två hjul.
    Christiania, CB2. Maxlast: 60 kilo. Längd: 252 cm. Vikt: 28 kilo. Pris: cirka 14 650 kronor. En klassisk Christianiacykel har tre hjul, men nu kommer man med en ny på två hjul.
  • Bullit. Maxlast: Max 60 kilo. Längd: 245 cm. Vikt: 24 kilo. Pris: cirka 19 000 kronor. En riktig racerlastcykel. Snygg, snabb och lätt. Det är också den modell många cykelbud forsar fram på.
    Bullit. Maxlast: Max 60 kilo. Längd: 245 cm. Vikt: 24 kilo. Pris: cirka 19 000 kronor. En riktig racerlastcykel. Snygg, snabb och lätt. Det är också den modell många cykelbud forsar fram på.
  • Filibus. Maxlast: Den främre pakethållaren tål 80 kilo. Längd: 206 cm. Pris: cirka: 11 500 kronor. En lättcyklad hoj som passar utmärkt att till exempel handla med.
    Filibus. Maxlast: Den främre pakethållaren tål 80 kilo. Längd: 206 cm. Pris: cirka: 11 500 kronor. En lättcyklad hoj som passar utmärkt att till exempel handla med.

Skippa bilen – lasta hojen

En lastcykel kan användas till mycket mer än att handla mat och skjutsa barn till förskolan. Jon Jogensjö i Hässelby utanför Stockholm tar till exempel sin när han ska till byggvaruhuset.
   – Cykeln är en viktig förklaring till att jag inte har bil. Jag behöver helt enkelt inte någon.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Som ett skepp kommer den farande längs vår gata. En svart holländsk lastcykel med en träfärgad låda fram, lastad med mat och med barn på väg hem från förskolan.

Det tar några sekunder så är den borta, men kvar är mitt sug efter en egen lastcykel. Tänk att ha en på landet och cykla till sjön med!

Då får man med sig allt och slipper ta bilen. Eller när man ska åka och storhandla mat på helgen.

De flesta förknippar nog lastcyklar med Danmark, men de blir också en allt vanligare syn här i Sverige. Det är nog främst småbarnsföräldrar som köper cyklarna för att kunna skjutsa barn och handla mat, men det finns de som insett att cykeln kan användas till mycket mer. Jon Jogelsjö som driver sajten Cykla med lastcykel är en av dem. Han köpte sin cykel av modell Bullit för tre år sedan och för honom är den en viktig förklaring till att han valt bort bilen.

– Jag behöver helt enkelt ingen bil. Jag skjutsar min son i cykeln till skolan, jag storhandlar mat med den och jag använder den till och med när jag ska åka till skidspåret och träna på vintern. De få gånger jag behöver en bil åker jag till macken och hyr en.

Intresset för lastcyklar ökar

Att storhandla med en lastcykel är inga problem, de klarar betydligt mer än så. Det tyngsta Jon transporterat med hjälp av cykeln och sina lårmuskler är två spånskivor som sammanlagt vägde över 80 kilo.

– De blev också rätt förvånade på byggvaruhuset Bauhaus den gången när jag cyklade in på deras drive in-avdelning, köpte en fem meter lång stege och en julgran och körde hem dem på cykeln.

Samtidigt märker han att intresset för lastcyklar ökar i samhället.

– Det finns undersökningar som visar att många som bor i till exempel Stockholm kan tänka sig att göra sig av med bilen. Vill man att folk ska ta det steget så ska man satsa på lastcykeln.

Fotnot: Artikeln är tidigare publicerad i Kloka hem nr 3/4 2014.

Köpa lastcykel

De flesta tillverkarna har information på sina hemsidor om vilka affärer i Sverige som säljer deras cyklar. Flera erbjuder också möjligheten att köpa cykel på nätet. En bra lastcykel håller länge så håll också ögonen öppna på Blocket och liknande sajter där man kan handla begagnat.

Dagens ETC tipsar om fem ­lasthojar

Se bildspelet.