Klimat.

2018-11-12 13:00
Charlotta Dawidowski Sydstrand
Charlotta Dawidowski Sydstrand
Puffetikett
Dagens ETC

Sjunde AP-fonden kräver svar om företagens klimatlobbying

Sjunde AP-fonden har 21 miljarder kronor investerade i fossilindustrin. Samtidigt går fonden i bräschen för investerare som kräver öppen redovisning av företagslobbying som strider mot Parisavtalets klimatmål.

”Näringslivets påverkan i klimatfrågor är ett av de största hindren på vägen mot 2°C-målet”, säger Charlotta Dawidowski Sydstrand.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Trots att växthuseffekten och dess konsekvenser varit kända i decennier – och trots Parisavtalets tydliga mål – har den nödvändiga klimatomställningen ännu inte tagit fart. Näringslivet bär en betydande del av ansvaret för senfärdigheten, enligt flera stora investerare.

– Frågan om näringslivets påverkan på klimatpolitiken och på lagstiftningen har länge legat högt på agendan för AP7. Vi menar att det behövs en ambitiös lagstiftning om vi ska nå klimatmålen, men att företagens lobbying i klimatfrågor utgör ett av de största hindren, säger Charlotta Dawidowski Sydstrand, hållbarhetsansvarig på sjunde AP-fonden.

Många företag har en grön officiell policy, men i bakgrunden utövar de stort indirekt inflytande genom de bransch- och handelsorganisationer de är medlemmar i.

Resolutioner och svartlistning

Ett par veckor efter IPCC:s senaste klimatrapport tog sjunde AP-fonden i samarbete med en annan stor investerare, Church of England Pensions Board, initiativet till en genomlysning av 55 stora europeiska företags lobbyverksamhet. Flera investerare, med ett gemensamt kapital på 2 000 miljarder dollar, står bakom initiativet.

De utvalda företagen är alla bland de största utsläpparna av koldioxid och tillhör sju olika branscher.

– Vi vill att företagen ska utvärdera och hantera sin lobbying, både vad gäller deras egna pr-avdelningar och de branschorganisationer de tillhör, och att de ska rapportera detta till oss aktieägare, säger Charlotta Dawidowski Sydstrand.

Vad gör ni om företagens ­lobbying strider mot Parisavtalets klimatmål?

– Om de inte lever upp till våra krav är vi villiga att lägga en resolution på bolagsstämman. Det är en sorts misstroendeförklaring, ett kraftfullt agerande från oss investerare, säger hon.

Däremot krävs det mycket innan sjunde AP-fonden säljer aktier i klimatskadliga företag. Idag har fonden exempelvis nära 21 miljarder kronor investerade i fossilindustrin.

– AP7 är en universell aktieägare. Vi köper hela marknaden och vi köper inte för att sälja. Men vi kan officiellt svartlista bolag som bevisligen motverkar ansträngningar att nå klimatmålen. Ett exempel är Exxon Mobile. I de fallen säljer vi aktierna också, säger Charlotta Dawidowski Sydstrand.

– Syftet med svartlistningen är ”naming and shaming” för att sätta tryck på företagen att ändra sitt beteende. Lobbyprojektet är ett exempel.

Kan påverka som ägare

Andra klimatvärstingar som exempelvis oljejätten Chevron är inte med på svarta listan. Enligt undersökningar vill två av tre svenskar att AP-fonderna slutar att investera i fossilindustrin, och miljöorganisationer som Greenpeace anser att finansbranschens viktigaste möjlighet att bidra till grön omställning är att divestera från fossilindustrin. Charlotta Dawidowski Sydstrand håller inte med.

– Det är en missuppfattning att man stöder företag för att man äger företagets aktier. Om många investerare säljer kan aktiekursen gå ner på kort sikt, men det påverkar inte företagets verksamhet. Det som påverkar är lönsamhet, regleringar, incitament och lagstiftning, enligt Charlotta Dawidowski Sydstrand.

800dagar