För att stoppa klimatkrisen och den skenande upphettningen måste konsumenternas beteendemönster ändras. Det tycker vd:n för Europas största oljebolag Shell, det bolag som också står åtalade för människorättskränkningar i sin jakt på nya fossila bränslen, bland annat i Nigeria.
Det var i ett tal på seminariet "The Times CEO summit" som Ben van Beurden, högsta chef på nederländska fossiljätten Royal Dutch Shell tog upp klimatfrågan.
Han pekade ut flyg- och båttransporter som brancher där han vill hitta samarbeten för att få ner utsläppen, rapporterar The Times.
Konsumenternas ansvar
Men han menade också att konsumenter måsta ta sitt eget ansvar och förändra sina konsumtionsmönster. Bland annat genom att äta efter säsong och inte köpa så mycket nya kläder. Folk som "väljer att äta jordgubbar på vintern" borde tänka om, menade van Beurden
– Jag har tre döttrar som är rätt modeintresserade. Jag brukar säga till dem att om de köper nya kläder varje säsong, fyra gånger om året, så blir det ett ganska stort ekologisk fotavtryck, sa Ben van Beurden.
Shell producerar motsvarande fyra miljoner fat olja om dagen. Ben van Beurden är också en relativt bra avlönad chef, han fick förra året en rejäl löneförhöjning efter att det höga oljepriset gett Shell bra vinst.
Han tjänar nu motsvarande 213 miljoner kronor om året, enligt Dagens Industri. Det är 143 gånger högre än Shells genomsnittliga lön, visar en uträkning från BBC.