Klimat.

2021-03-27 14:40
”Det kommer att gynna dem på samma sätt som det varit att vara snabb på bollen angående till exempel elbilar”, säger Gustav Martner. Michael Owen Baker/AP/TT
”Det kommer att gynna dem på samma sätt som det varit att vara snabb på bollen angående till exempel elbilar”, säger Gustav Martner.
Puffetikett
Dagens ETC

Reklamjätte säger stopp för fossila uppdrag

En av världens mest inflytelserika reklambyråer ger sig in i klimatkampen. Från och med nu kommer de att rata uppdrag från fossilbolag.

– Jag vet ju inte exakt var de kommer att dra gränsen för sitt stopp men jag är försiktigt positiv, säger Gustav Martner, Greenpeaces expert på marknadsföring.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors kommer i framtiden att tacka nej till alla uppdrag från fossilbolag. Det meddelade byrån på Linkedin i onsdags.

– Det är ett moraliskt beslut. Vi tror på kommunikationens kraft och självklart borde vi använda den för att arbeta för den förändring vi vill se, snarare än för att upprätthålla status quo, säger Guy Hayward, byråns globala vd, enligt New York Times.

Beslutet gäller visserligen bara Forsman & Bodenfors kontor i New York, men Guy Hayward hoppas att byråns åtta övriga kontor i resten av världen följer i deras fotspår.

– Det handlar om att höja den allmänna medvetenheten inom de kreativa kretsarna, så att frågan uppmärksammas på samma sätt som tobaksreklam. Idag känner jag inte någon som skulle kunna tänka sig att jobba med tobak, säger han.

Stor aktör

För den oinsatte bör det kanske påminnas om att Forsman & Bodenfors är en stor aktör, dessutom en både stilbildande och inflytelserik sådan, med decennier av framgångar bakom sig.

– Jag vet ju inte exakt var de kommer att dra gränsen för sitt stopp men jag är försiktigt positiv. Och ja, de är stora, och det är stort om de nu avslutar samarbeten med fossilbolag. Deras nej betyder att oljebolagen inte kommer att få access till de bästa kreatörerna, säger Gustav Martner, expert på reklam- och marknadsrättsfrågor vid Greenpeace.

Även han påminner om reklamvärldens förändrade inställning till tobaksreklam.

– Det är jättepositivt att det här har börjat diskuteras. Tobaksreklam har länge betraktats som problematiskt, och det är helt rimligt att man nu också börjar se reklam som bidrar till att förstöra både hälsa och klimat som lika problematiskt.

Tror du att det här blir en väckarklocka för övriga reklambranschen?

– Det största här är ju att Forsman & Bodenfors på många sätt symboliserar hela branschen. Så det ska bli intressant att se om deras ägare MDC Partners och hela deras nätverk av byråer hänger på nu.

– Jag tror att de första byråer som går snabbt fram med detta kommer att ha en stor konkurrensfördel. De kommer att bli symboler för den förändring som är nödvändig och det kommer att gynna dem på samma sätt som det varit att vara snabb på bollen angående till exempel elbilar.

Välkomnar initiativet

När Dagens ETC får tag på Forsman & Bodenfors Sverigekontor säger de sig välkomna initiativet från New York, även om något liknande löfte ännu inte avgivits av dem, åtminstone inte formellt.

– Vi tycker det är jättebra att vårt New York-kontor är med i det här initiativet. I Sverige har vi under många år haft hållbarhet ur alla perspektiv med i beslut internt och med våra kunder. Bland annat har vi flera stora samarbeten inom hållbarhet och just nu certifieras alla på byrån i ämnet, svarar Leif Sorte, koncernchef på Forsman & Bodenfors i Sverige, per mejl.

– Vi väljer redan idag ofta att tacka nej till uppdrag som vi inte känner att vi kan stå för. Det som är avgörande är att det finns en verklig ambition, att man inte bara pratar utan agerar för att förändra sin verksamhet och sitt erbjudande i en hållbar riktning. 

Internationella jättar

Bland Forsman & Bodenfors kunder finns internationella jättar som American Express, Goldman Sachs, H&M och Ikea, men också fossilbilag som Preem, Volvo Cars och Volvo Trucks.