Klimat.

2020-07-16 12:00
Ur reklamfilmen ”Ride the future”, som stoppats i Frankrike eftersom den ger en för negativ bild av bilindustrin. Bild: Vanmoof
Ur reklamfilmen ”Ride the future”, som stoppats i Frankrike eftersom den ger en för negativ bild av bilindustrin.
Puffetikett
Dagens ETC

Reklam stoppades – skapade klimatångest

En reklamfilm för en nederländsk e-cykel har stoppats från att visas i fransk tv. Varför? Den framkallar för mycket klimatångest.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Närmare bestämt är det franska Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), en ”självreglerande” instans inom branschen som godkänner all reklam som visas i Frankrike, som anser att reklamfilmen bryter mot gruppens reklamregler. Detta genom att exploatera tittarnas rädsla och vanmakt och i förlängningen framkalla en ”känsla av ångest”.

I den 45 sekunder långa reklamfilmen syns först en sportbil vars kaross åter­speglar bilder av trafikstockningar, vädjande folkmassor, trafik­olyckor och föroreningar, bara för att ögonblicket senare smälta bort och i stället ersättas i bild av en ”elegant elektrisk cykel”, rapporterar Grist.

Två miljon visningar

Vanmoof, företaget bakom e-cykeln, har gått till motattack och skriver i ett blogginlägg att alla bilder som används i reklamfilmen är autentiska och dokumentära.

”Om vardagsbilder från värld-ens transportsystem kan skapa klimatångest så kanske någon borde försöka ta och göra något åt den världen. Ni vet, kanske genom att erbjuda alternativa transportmedel, eller något…”, skriver företaget i inlägget.

Det verkar dock som att ARPP:s drag fått motsatt effekt. I skrivande stund – en dryg månad efter att den släpptes – har reklamfilmen visats nästan två miljoner gånger på Youtube.

Beslutet att stoppa reklamfilmen kommer i en tid där president Emmanuel Macron meddelat sin plan att rädda en krisande fordonsindustri genom att skjuta till motsvarande nästan 80 miljarder kronor. Samtidigt blomstrar affärerna för e-cyklar.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

800dagar