Hoppa till innehållet

800 Dagar

Reklam stoppades – skapade klimatångest

Ur reklamfilmen ”Ride the future”, som stoppats i Frankrike eftersom den ger en för negativ bild av bilindustrin.
Ur reklamfilmen ”Ride the future”, som stoppats i Frankrike eftersom den ger en för negativ bild av bilindustrin. Bild: Bild: Vanmoof

Dagens ETC.

En reklamfilm för en nederländsk e-cykel har stoppats från att visas i fransk tv. Varför? Den framkallar för mycket klimatångest.

Närmare bestämt är det franska Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), en ”självreglerande” instans inom branschen som godkänner all reklam som visas i Frankrike, som anser att reklamfilmen bryter mot gruppens reklamregler. Detta genom att exploatera tittarnas rädsla och vanmakt och i förlängningen framkalla en ”känsla av ångest”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln