Totalt reste 2 670 000 personer via Swedavias tio flygplatser under januari månad, en minskning med 6 procent.
Utrikesflyget ligger stabilt eller ökar något, men inrikesflyget minskar rejält.
Allra mest minskar flygtrafiken från Åre/Östersund, som tappade 31 procent av sina passagerare under januari, jämfört med samma period i fjol.
Även Malmö och Landvetter/Göteborg tappade 18 respektive 20 procent av sina flygtrafikanter under årets första månad. Bromma/Stockholm minskade inrikesflyget med 9 procent i januari.
Totalt flög 11 procent färre inrikespassagerare under januari jämfört med samma period i fjol, medan utrikesflyget minskade med 3 procent.
”Kan förklaras av en ökad miljömedvetenhet”
Orsakerna bakom det minskade inrikesflyget tros vara flera.
– Till viss del beror det på något dyrare biljettpriser som drivits upp genom ökade kostnader för flygbolagen – dyrare flygbränslepriser, den svaga svenska kronan och regeringens nya flygskatt, sade Jim Hofverberg, kommunikationschef på flygbolaget BRA, till SVT i höstas.
Även den ökade klimatmedvetenheten och debatten om flygets miljöpåverkan antas vara en bidragande faktor.
– Debatten har länge fokuserat på just flyg och utsläpp. Ett större grepp har krävts, och vi fasar nu ut våra stora jetflygplan för att hitta andra lösningar, säger Hofverberg.
Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen, lyfter också ekonomin och klimatmedvetenheten som faktorer bakom den nedgående trenden.
– Så gott som samtliga inrikeslinjer visar en nedgång 2019. Det har sin förklaring i avmattning av den svenska ekonomin, men det kan inte uteslutas att det också kan förklaras av en ökad miljömedvetenhet och tillgång till alternativa färdsätt, sa hon i en intervju med SVT i januari.