Klimat.

2015-11-23 14:00
Bild: Jacques Brinon/AP

Politikerna tar flyget till klimatmötet

Om drygt en vecka reser världens ledare till Paris för att diskutera klimathotet. Av de svenska politiker som Dagens ETC kollat med inför resan väljer nästan alla flyg. Bara miljöministern Åsa Romson sticker ut – hon tar tåget ena vägen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Läs också: ”Kompensera med ett jävligt bra avtal”

Mellan 30 november och 11 december samlas världens länder i Paris för att enas om ett nytt globalt klimatavtal som bland annat ska minska utsläppen av växthusgaser. En rundringning till de svenska partierna visar dock att majoriteten av de politiker som svarat tar sig till mötet med flyg. Av de som svarat är det bara Åsa Romson, som leder delegationen, som tar tåget.

– Det är ett stort klimatmöte och det är viktigt att visa att det finns andra sätt att resa, även om tågförbindelserna nere i Europa inte är lika bra som de har varit, säger Åsa Romsons pressekreterare Helena Hellström Gefwert.

Löfven tar flyget

Hur miljöministern tar sig hem är dock inte spikat, men troligen blir det med flyg.

– Jag vet ännu inte riktigt hur hon kommer att åka hem. Det är svårt att planera eftersom det är osäkert när mötet kommer att ta slut. Sista dagen är officiellt fredagen 11 december men vi får räkna med att det drar över och då är det svårt att ha hemresan planerad, säger Helena Hellström Gefwert.

Även statsminister Stefan Löfven deltar i klimattoppmötet. Han finns på plats under två dagar och tar sig till Paris med flyg.

– Att han flyger har med tid att göra. Det tar väldigt lång tid att åka tåg och som statsminister har han ett väldigt tajt schema, inte minst nu med tanke på flyktingkrisen. Han måste minimera resandet, säger pressekreteraren Anne Ekberg.

När Dagens ETC frågar om riksdagen och regeringens resor klimatkompenseras får vi svaret att resor inom EU ingår EU:s handelssystem för utsläppsrätter. Ett system som kritiserats hårt av miljörörelsen.

– Vi har det ordinarie systemet för utsläppsrättshandel inom EU, sedan kan man diskutera huruvida det är att klimatkompensera eller inte. Det är inte helt utan åtgärd i alla fall, men det tål säkert att utvecklas, säger Roger Syrén, presskontakt hos Socialdemokraterna.

Den officiella förhandlingsdelegationen från Sverige består av en grupp politiker och tjänstemän på mellan 50 och 60 personer. Men vilka som ingår i delegation och huruvida de tar tåget eller flyget är än så länge hemligt, enligt Nilla Thomson, departementssekreterare på miljödepartementet.

– Det berättar vi inte förrän utrikesministern har fattat ett officiellt beslut om vilka som ska ingå i delegationen, säger hon.

Att socialdemokraten Matilda Ernkrans, ordförande i miljö- och jordbruksutskottet, och moderaten Johan Hultberg, ledamot i miljö- och jordbruksutskottet ingår i delegationen är dock klart. Både Ernkrans och Hultberg kommer, enligt riksdagsförvaltningens presstjänst att flyga till Paris.

MP klimatkompenserar

Enligt beräkningar från tjänsten Ecopassenger, som räknar ut hur mycket utsläpp olika färdsätt skapar, ger en flygresa mellan Stockholm och Paris upphov till mer än fem gånger på mycket koldioxidutsläpp som en tågresa, 240 kilo koldioxidekvivalenter jämfört med 45 kilo.

För en grupp på 60 personer, som den svenska delegationen, är skillnaden i utsläpp mellan att ta tåget och flyget nästan tolv ton koldioxidekvivalenter, enkel väg.

Utöver regeringens officiella delegation skickar också de flesta partier representanter till toppmötet. Stina Bergström, MP:s miljöpolitiska talesperson, flyger till Paris. Men det är motvilligt, säger hon.

– Jag har alltid åkt tåg ut i Europa och det har varit ett jättebra sätt att ta sig, men inte nu längre. Sedan nattåget från Köpenhamn lades ner så skulle jag behöva åka fem olika nattåg och inte vara framme i Paris förrän på eftermiddagen. Förut kunde man sätta sig på nattåget och vara framme på morgonen, säger hon.

– Så jag flyger, men jag tycker att det är helt absurt att vi från de nordiska länderna inte ska kunna ta oss med tåg som vi gjort tidigare. Det känns inte bra. Jag har själv drivit och motionerat om att SJ måste få ett ansvar att agera här också.

Hennes resa klimatkompenseras. MP har som praxis att alltid kompensera i samband med att resan betalas, men Stina Bergström är kluven till systemet.

– Det är bra att man gör det, men det viktiga är att vi måste flyga mindre. Och att vi får alternativ, säger hon.

SD och KD stannar hemma

Också Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt tar flyget.

– Som partiledare har Jonas Sjöstedt så många åtaganden att han inte alltid kan åka tåg, säger pressekreteraren Karl Lindberg.

Från Folkpartiet reser den energipolitiska talespersonen Maria Weimer och Lars Tysklind, miljöpolitisk talesperson. Om de tar flyg eller tåg kan pressekreteraren Eric Aronson inte svara på.

– Jag kan inte ange resesätt eftersom resan inte är bokad ännu, men de reser enligt riksdagens rekommendationer, säger han.

Inte heller Centerpartiet har spikat resan, enligt partiets mediestrateg Karl-Johan Karlsson.

– Det är inte klart ännu hur vi reser, men vi kommer givetvis att sträva efter att ta oss ner så klimatneutralt som möjligt. Vi kanske hyr en elbil eller tar tåget. Det finns olika sätt, säger han.

Både Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har valt att inte skicka någon till klimattoppmötet.

Kristdemokraternas presstalesperson Fredrik Hardh säger att partiet inte fick någon representant i Sveriges officiella delegation, och att man inte heller kommer att skicka någon egen.

– Vi kommer att följa mötet hemifrån eftersom det är ett viktigt möte, säger han.

Läs vidare på nästa sida

Tema

Klimatmötet i Paris

Artiklar