Klimat.

2017-01-23 15:00
Oslo införde förra veckan ett tillfälligt förbud mot dieselbilar. Bild: Tore Meek/TT
Oslo införde förra veckan ett tillfälligt förbud mot dieselbilar.

Oslo en av många städer som förbjuder dieselbilar

Oslo införde förra veckan ett tillfälligt förbud mot dieselbilar på kommunala gator på grund av den dåliga luftkvaliteten.

Ett liknande förbud kan införas igen om luftkvaliteten kräver det.

Men Oslo är inte den enda huvudstad som tittar på förbud av biltrafik.

Det allra första förbudet mot dieseldrivna bilar på kommunala gator i Oslo höll bara i tolv timmar eftersom luftkvaliteten blev bättre. Bakom den förbättrade luften låg dock inte bara den minskade dieseltrafiken utan även vädret, rapporterar Teknikens värld. Det är dock inte otroligt att ett liknande förbud, där de som kör med dieselbilar på kommunala gator beläggs med böter på 1 500 norska kronor, kan införas igen om luftkvaliteten blir tillräckligt dålig.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Redan 2015 presenterade Oslo kommun planer på att göra stadskärnan bilfri till 2019.

– Om bara några år tror jag att folk kommer att se icke nödvändig biltrafik som något lika konstigt som att röka inomhus, sade Lan Marie Ngyen Berg från norska Miljöpartiet då.

Ngyen Berg verkar få stöd från Norges regering – det finns planer på att helt förbjuda försäljningen av bilar med förbränningsmotorer i landet 2025, planer som även finns i Nederländerna.

Oslo är inte den enda staden som aktivt försöker minska på biltrafiken – när luften blev för dålig i fjol fick privata bilar turas om att köra i Paris. Ett nytt initiativ i samma stad går ut på att bilar och motorcyklar ska märkas efter ålder och utsläpp, många av de fordon som förorenar mer får inte köra i den franska huvudstaden mellan klockan åtta på morgonen och åtta på kvällen. Fordon som inte är märkta med rätt föroreningsklass riskerar böter sedan förra måndagen.

Även i Madrid förbjöds hälften av alla privata bilar åt gången när luften blev för dålig i staden i slutet av december 2016. 

– Det här handlar inte om att begränsa trafik, det handlar om den viktiga frågan om folkhälsa. Det är många som har andningssvårigheter och som påverkas mycket av föroreningar, sade stadens vice borgmästare Marta Higueras till The Guardian.

Precis som i Oslo förbereds det i Madrid för ett mer permanent bilförbud – i en intervju med radiostationen Cadena Ser gick borgmästaren Manuela Carmena nyligen ut med löftet att staden, när hon lämnar borgmästarämbetet i maj 2019, ska ha förbjudit alla privata bilar i stadskärnan.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Oslos bilförbud

Oslos förbud i förra veckan gällde dieselbilar på kommunens vägar. Statliga vägar, som motorvägar, inkluderades inte.

I framtiden kan fler förbud komma att införas om luftkvaliteten blir tillräckligt dålig. Det är i så fall Oslo kommun som informerar om att dieselbilarna ska stanna hemma.