Klimat.

2020-06-25 07:00
Bild: Fredrik Sandberg//TT
Puffetikett
Dagens ETC

Oklara klimatkrav när regeringen räddar SAS

Regeringen ska rädda SAS i utbyte mot klimatkrav som kallas tuffa. Men ännu så länge är det ytterst oklart vad kraven innebär. Enligt flygbolaget ska man presentera en plan före månadens slut.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Förra måndagen presenterade regeringen ett räddningspaket för flyget. Tre miljarder till Swed­avia och fem miljarder till SAS. I gengäld skulle utbyggnaden av Arlanda stoppas och tuffa klimatkrav ställas på SAS. Något stopp för utbyggnad av Arlanda har det inte blivit. Så hur blir det med klimatkraven på SAS?

Enligt regeringen är miljarderna till bolaget villkorade med ”att SAS ska sätta nya ambitiösa mål för att minska utsläppen från inrikes och utrikes flygresor” och uppvisa en plan för hur bolaget ”ska utvecklas i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål”.

– Hur man ska bidra till 1,5-gradersmålet är en springande punkt. Det är lättare sagt än gjort, säger Jonas Åkerman, forskare på KTH och en av Sveriges ledande experter på flygets omställning.

Mycket oklar färdplan

För att klara 1,5-gradersmålet behöver världens utsläpp halveras till 2030 och närma sig noll år 2050. Minst, bör tilläggas, eftersom kalkylen bygger på omfattande minusutsläpp och att alla länder i världen förmår minska sina utsläpp lika snabbt.

Enligt SAS hemsida ska bolagets utsläpp minska med 25 procent till 2030 och med 50 procent till 2050 – långt ifrån att vara i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål. Samtidigt har Sveriges flygbransch tagit fram en frivillig färdplan med målet fossilfritt inrikesflyg år 2030 och att allt flyg som startar från Sverige ska vara fossilfritt år 2045. Men hur färdplanen ska realiseras är oklart.

Enligt Jonas Åkerman krävs både minskade flygvolymer och omfattande satsningar på biobränslen och elflyg för att utsläppsekvationen ska gå ihop.

Inget svar från regeringen

När Dagens ETC kontaktar de ansvariga ministrarna Per Bolund (MP) och Ibrahim Baylan (S) så blir svaret knapphändigt.

– Regeringen har inte mer att säga än det som sades på presskonferensen. I övrigt hänvisar vi dina frågor till SAS, säger Ibrahim Baylans pressekreterare Sara Khatemi.

Men det är svårt att bedöma vad regeringen menar. Kan ni
förtydliga hur SAS ska utvecklas ”i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål”?

– Det beror på att SAS inte har presenterat någon plan än.

När Dagens ETC kontaktar SAS så har inte heller de särskilt mycket att säga. I varje fall inte ännu.

– Vi välkomnar regeringens hållbarhetsmål som är helt i linje med SAS ambitiösa arbete att kraftigt minska flygets klimatpåverkan. Vi arbetar med att kunna presentera detaljerna i rekapitaliseringsplanen senare den här månaden, säger säger bolagets presschef Freja Annamatz.

Men i dagsläget är SAS verksamhet knappast i linje med 1,5-gradersmålet. Avser ni att gå längre i er plan?

– Vi får återkomma när vi presenterar planen med ytterligare detaljer.

Enligt Jens Forsmark på Naturskyddsföreningen är räddningspaketet för flyget en stor besvikelse. Om inte SAS nya plan innehåller rejäla överraskningar.

– Det är otroligt beklagligt att man väljer att gå in med den här subventionen i ett flygbolag, som haft problem länge och som bidrar till stora utsläpp, säger Jens Forsmark.

Men regeringen utlovar ju klimatkrav i linje med 1,5-gradersmålet?

– Vi har ju inte fått se vad de här klimatkraven innebär. Vi har väldigt svårt att se vad det skulle kunna vara. Det olyckliga är att pengarna kommer först.

800dagar