2003 gjorde Concorde sin sista överljudsflygning över Atlanten. Sedan dess har marknaden ansetts vara ointressant. Men det är på väg att ändras. För mitt i klimatkrisen tävlar flera olika projekt om att erbjuda bekväma, lyxiga resor som spränger ljudvallen.
Målgruppen är världens rikaste som både flyger mycket och har resurser att lägga på att själva transporten ska vara en upplevelse.
Redan i år kan de första modellerna få tillåtelse att flyga. Men hittills finns inget regelverk som specifikt sätter en utsläppsgräns för överljudsplan, varken i Europa eller i USA. Det är oroande, menar miljögrupper och myndigheter. Inte bara för att all flygning förvärrar klimatkrisen. Utan också för att Concorde på sin tid var minst tre gånger mer utsläppande än vanlig flygtrafik.
– Vi kommer att börja bygga planen i år eller nästa år, säger Jeff Miller på amerikanska Aerion, till sajten Climate home.
Aerion har dragit in riskkapital for att tillsammans med Airbus utveckla A-S2, en överljudsmodell avsedd för kräsna affärsresenärer. Planen är att bygga 36 plan om året.
– Vi ser en marknad för runt 600 plan, säger Jeff Miller.
Flexjet har redan beställt 20 av dem för totalt nästan 20 miljarder kronor.
Saknas regelverk
Aerion hävdar att A-S2 kommer att vara minst 20 procent mer bränsleeffektiv än Concorde, vilket ändå innebär att den kommer att släppa ut mer än dagens konventionella flygplan.
– Vi kommer att följa alla regler, påstår Jeff Miller för Climate home.
Problemet är dock att det inte finns regler för överljudsplan.
– Det här blir som hönan eller ägget, säger Tim Johnson på Aviation environment federation (AEF).
Branschen hävdar att man måste utveckla prototyper för att kunna avgöra rimliga regler. Men miljögrupper fruktar att dessa prototyper kommer att bestämma vad som blir regler, snarare än att det tas hänsyn till klimatmål och andra aspekter.