Klimat.

2018-11-26 10:40
”Utsläppen i produktionen av elbilsbatterier kommer främst från fossildriven el. Därför måste främst energikällorna ställas om”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL.  Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
”Utsläppen i produktionen av elbilsbatterier kommer främst från fossildriven el. Därför måste främst energikällorna ställas om”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL. 
Puffetikett
Dagens ETC

Nu ställer tillverkarna av elbilsbatterier om

Den största klimatboven i en elbil är batteriet. Det till följd av att gruvindustrin och fabrikerna som tillverkar batterier ofta drivs av fossil energi. Men branschen är på väg att ställa om.

”Elanvändningen är den stora boven, men en omställning är på gång”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL.

För ett drygt år sedan lade Svenska miljöinstitutet IVL fram en forskningsrapport som visade att tillverkningen av ett elbilsbatteri motsvarar tre till sju års normal körning med en vanlig bensin- eller dieselbil, i genererade koldioxidutsläpp.

Rapporten fick kritik för att använda gammal data, samtidigt som många medier framställde det som att elbilar var lika dåliga för klimatet som fossildrivna fordon. Men det stämmer inte, enligt Mats-Ola Larsson, expert på mobilitet vid Svenska miljöinstitutet IVL.

– Vår rapport visade absolut inte att elbilarna skulle vara lika dåliga som de fossildrivna, vilket många har försökt få det till. Siffrorna indikerade bara att det tar så lång tid (tre till sju år) att kompensera för de klimatutsläpp som skapas vid tillverkningen av dessa batterier, säger han.

Branschen vill finna lösningar

Sedan IVL:s forskningsrapport kom har det dock blivit fart på elbils- och batteritillverkningsbranschen. Mats-Ola Larsson säger att han sett ett allt större intresse bland tillverkarna för att finna klimatsmarta lösningar i produktionsleden.

– Den stora skillnaden mellan tillverkningen av en fossildriven bil och en elbil är batteriet, så det är den produktionen vi behöver titta närmare på, säger Mats-Ola Larsson och poängterar att omkring 50 procent av koldioxidutsläppen uppstår innan batterierna ens har börjat sättas ihop.

– Det är utsläpp som kommer från gruv- och materialindustrin. Orsaken till det är att gruvindustrin drivs av fossila energikällor, säger han.

Mer grön el i produktionen

I samstämmighet med Bloomberg NEF bedömer Mats-Ola Larsson att marknaden för hållbar energi kommer att öka ”väldigt kraftigt de kommande åren” och att stora möjligheter finns för att utveckla batteri- och energilagringstekniken.

– Det finns stor potential för att utveckla den här tekniken, men vi står inte ännu inför det stora skiftet, säger han.    

Därför anser han att fokus just nu måste ligga på att industrin snabbt ställer om till förnybara energikällor i produktionen. Som positivt exempel nämner han att elbilsbatteritillverkaren Northvolt har planer på att etablera en stor fabrik i norra Sverige, eftersom vi här har tillgång till elproduktion med små utsläpp av växthusgaser.

– Northvolt har visat intresse för att investera omkring 20-30 miljarder i den här fabriken. Teslas nya fabrik i Kalifornien är ett annat exempel där man framhåller att man använder sig av förnybar el i batteritillverkningen, säger Mats-Ola Larsson.

800dagar