Hoppa till innehållet

800 Dagar

Nu ställer tillverkarna av elbilsbatterier om

”Utsläppen i produktionen av elbilsbatterier kommer främst från fossildriven el. Därför måste främst energikällorna ställas om”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL. 
”Utsläppen i produktionen av elbilsbatterier kommer främst från fossildriven el. Därför måste främst energikällorna ställas om”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL.  Bild: Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Dagens ETC.

Den största klimatboven i en elbil är batteriet. Det till följd av att gruvindustrin och fabrikerna som tillverkar batterier ofta drivs av fossil energi. Men branschen är på väg att ställa om. ”Elanvändningen är den stora boven, men en omställning är på gång”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL.

För ett drygt år sedan lade Svenska miljöinstitutet IVL fram en forskningsrapport som visade att tillverkningen av ett elbilsbatteri motsvarar tre till sju års normal körning med en vanlig bensin- eller dieselbil, i genererade koldioxidutsläpp.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00