Nyligen röstade politikerna i Frankrike för att förbjuda inrikesflyg där det finns alternativa tågresor som tar mindre än två och en halv timme. Lagen kom till på förslag från landets medborgarjury, som dock ville stoppa flyg på sträckor där tågresan inte tar mer än fyra timmar.
I Tyskland har Deutsche Bahn och flygindustrin enats om att ersätta en femtedel, eller 4,3 miljoner inrikes flygresor med tåg. Planen presenterades den 16 april och välkomnas av den tyska miljörörelsen.
– Vi ser samarbetet som ett steg i rätt riktning. Vi vill dock också se att järnvägsnätet utvidgas, att man återupprättar tågrutter som lagts ned och bygger bort flaskhalsar. Målet måste vara att tåg ersätter kortdistansflyg helt till 2030. För att finansiera dessa satsningar vill vi se en tredubbling av flygskatten för inrikesflyg i Tyskland, till 24 euro, säger Jens Hilgenberg, från BUND, tyska Jordens vänner, till Dagens ETC.
Nu vill det norska Miljöpartiet ersätta vissa inrikesflyg med tåg, förbjuda reklam för fossildrivna flyg och kvotera antalet flygresor en norrman får göra under loppet av ett år.
– Vi kan inte bara sitta och vänta på elflyg. Fossila flyg är en av de mest förorenande transportformerna vi har. Miljöpartiet de gröna är de enda som vågar säga att måste bli dyrt att flyga mellan de stora städerna och billigare att ta tåget. 2019 var det två miljoner flygresor mellan min hemstad Trondheim och Oslo, där jag studerar, säger Nora Selnæs, som är andranamn för partiet i valkretsen Sør-Trøndelag, till Nettavisen.
De som flyger lite ska belönas
De som bor på landet ska få större kvoter än storstadsbor. Kvotsystemet ska även utformas så att det tar hänsyn till socioekonomisk status, reseavstånd och tillgång till alternativa transportmedel. Personer som flyger lite ska kunna sälja sitt överskott till dem som flyger mycket.
Norges gröna parti vill också avskaffa taxfree-shopping på flygplatserna, eftersom det kan uppmuntra norrmän till att ta flyget före tåget.
– Vi måste sluta tänka att kampen för rättvisa handlar om att människor får förorena. De som har minst resurser i vardagen är de som drabbas hårdast av dålig klimatpolitik. Vi skulle hellre se billig buss och tåg, snarare än att det är en mänsklig rätt att flyga, säger Ulrikke Torgersen, även hon politiker för norska miljöpartiet.