Transport.

2015-12-30 08:46
Bild: Anders Wiklund/TT

Nattågslinjerna fortsätter att läggas ner

Den som vill åka nattåg i Europa får passa på. Linje efter linje läggs ner och senast i raden är tyska German Rail som nu planerar att stänga ner hela nattågsverksamheten. Men miljöaktivister tänker ta kampen.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 1231480870

Redan för ett år sedan lades flera nattågslinjer ner. Stationer i Amsterdam, Köpenhamn, Prag och Basel påverkades, men frågan är om inte smällen som German Rail nu flaggar för kan innebära den slutgiltiga dödsstöten för nattågen i Europa. German Rail är ett av Europas största tågföretag och när de nu planerar att lägga ner nattågen kommer städer från Hamburg i norr till Rom i söder påverkas.

– DB:s (som German Rail kallas i Tyskland) beslut har redan skapat en våg av protester. De vet att det finns en stor efterfrågan och att vissa nattåg fylls bättre än vanliga tåg. Att vägra erbjuda nattåg är ett brott mot reglerna som gäller tågtrafik i Tyskland, säger Joachim Holstein som är aktiv i järnvägsfacket i Tyskland.

Än är det inte helt klart hur många linjer som kommer lägga ner i december 2016. Flera sträckor går över landsgränser och det förs diskussioner om att till exempel Holland vill ta över ansvaret för att köra sträckan Frankfurt-Amsterdam.

– Jag trodde inte det skulle bli så här drastiskt, men vi kan fortfarande se det från den ljusa sidan. Förra året när det lades ner nattåg fick vi veta det en månad i förväg, nu har vi ett helt år på oss att skapa opinion och en politisk diskussion omkring detta, säger Lars Igeland, medlem i organisationen Jordens vänners trafikutskott.

”Allvarligt att tågen tas bort”

Redan för ett år sedan fanns det planer, som bland annat Sydsvenskan skrev om, att lägga ner de tyska nattågen, men det är ingenting som Lars Igeland hade hört talas om. Han tycker att det är allvarligt att alternativet nattåg tas bort.

– Särskilt med tanke på vad som sagts i Paris nyligen. Ska man leva upp till det avtalet måste flygtrafiken begränsas och man måste satsa mer på tågtrafiken. Då är långväga transporter inom Europa viktiga. Kort sagt behövs övernattningstransporter för att kunna mäta sig med flyget.

Även nattåget i Sverige var illa ute ett tag. I december 2014 kom uppgifter om att SJ tänkte lägga ner tåget mellan Stockholm och Malmö. Det möttes av kraftig kritik och SJ fick tänka om.

– Det gick dåligt för Malmö-Stockholm, men det behövde inte vara så, för det är väldigt många som reser den sträckan. Där handlade det snarare om att få människor att upptäcka nattåget och vi gjorde en väldigt stor insats tillsammans med Sydsvenska handelskammaren, Region Skåne och turistbranschen som har gett en 100-procentig ökning av resenärer, säger Jonas Nilsson på SJ:s pressavdelning.

Varför är det så svårt att få nattågen att gå ihop?

– Det är ganska enkel matematik. Grundproblemet generellt är att det inte är tillräckligt många människor som vill åka. Ett annat problem är att nattåget bara går en gång per dygn, vilket blir en väldigt stor kostnadsutmaning. Man kan jämföra det med en bilpool – ju fler man är som delar desto billigare blir det. Är det färre så blir det dyrare. Det gäller att man har en stor marknad så man kan köra fulla tåg, det går inte att driva nattåg på en marknad där man inte kan fylla tågen.

”Tågen är inte de bästa”

Flygets intåg på marknaden har varit en hård smäll för tågtrafiken överlag men framför allt för nattågen. Dessutom har höghastighetstågen gjort att en del av nattågens marknad försvunnit. Går det plötsligt att ta sig från en station till en annan på bara några timmar finns det ingen mening med att sova på tåget.

– Dessutom är SJ:s tåg inte de bästa. De är inte helt ”up to date” helt enkelt, i alla fall inte tågen i norra Sverige. För SJ blir det en ond spiral. De vågar inte satsa och eftersom inte SJ satsar väljer folk bort nattågen. Det behövs både och för att komma ur det där, säger Niklas Englund, sakkunnig för transportfrågor vid Naturskyddsföreningen.

Enligt tidningen International Railway Journal (IRJ) har de tyska nattågen gått riktigt dåligt. Under 2015 har de gått back med nästan 300 miljoner kronor. Men den ekonomiska förklaringen till att lägga ner nattåg accepterar inte Lars Igeland alls.

– Att det går med förlust är ett resonemang som jag inte godtar. Bussar och tunnelbana är subventionerad, men så fort det är ett tåg som går en längre sträcka så ska det gå med vinst, jag köper det inte. Skulle man göra en klimatriktig beskattning så flygen betalade hela sitt klimatansvar så skulle det välla över folk till tågen.

Läs vidare på nästa sida

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter