Den rådande pandemin har fått allt fler svenskar att välja tvåhjulingen som färdmedel och i Sverige har cykelförsäljare märkt en tydlig uppgång det senaste halvåret. Trenden kommer sannolikt hålla i sig under hösten då befolkningen fortsatt uppmanas hålla sig borta från kollektivtrafiken. För aktivistnätverket Cykelpiraterna, som består av ett gäng cykelentusiaster runt om i landet, är det positivt att allt fler nu trampar runt i Sverige. Samtidigt sätter den ökade cyklismen ljus på rörelsens hjärtefråga: cyklisternas säkerhet.
– Att cykla är det bästa för miljön och samhället i stort. I och med covid-19 så är cykeln också ett sätt att visa hänsyn till andra som måste använda kollektiva färdmedel. Men att cykla är också förenat med livsfara där cykelbanor går rakt ut i vägbanan eller där högersvängande bilister svänger rätt över cykelbanan, säger Fredrik, en företrädare för rörelsen.
Skickas till makthavare
För att få beslutsfattarna att agera i frågan har Cykelpiraterna – som vill vara anonyma – lanserat en interaktiv karta på nätverkets hemsida där alla uppmanas bidra till att markera ut farliga trafiklösningar.
– Det övergripande målet är att påverka beslutsfattarna att investera i säkrare infrastruktur för cyklister, vilket vi tror gynnar alla trafikslag. Därför kommer vi att skicka den här kartan till beslutsfattarna så att de vet var de ska börja någonstans, säger Fredrik.
Vitmålade kors
Cykelpiraterna har även börjat märka ut de faktiska gatorna med vitmålade kors, vilket är anledningen till att de vill vara anonyma. Symbolen som nu lyser vitt på flera cykelbanor i framförallt Stockholm har väckt reaktioner, berättar Fredrik.
– En del tycker att korset är en rätt extrem symbol, men det värsta som kan hända är ju att någon omkommer i trafiken. Det här är ett sätt att göra cyklister uppmärksamma på att det finns en farlig trafiklösning och att det gäller att ta det lugnt, samtidigt som vi genom aktionen visar att den här rörelsen finns och att vi kämpar för cyklismen.
Är osäkra cykelbanor främst ett storstadsproblem?
– Det är i stadsmiljöerna som vi ser den stora ökningen av cyklister. Men när vi har börjat inventera och fått information från andra delar av Sverige så ser vi att det inte bara är i storstadsregionerna som säkerheten för cyklister brister, utan det är något som har hamnat på efterkälken i hela Sverige. Infrastrukturlösningarna har inte hängt med eller anpassats för cyklister – utan för bilister.