1. Norge pekas ut som ett föregångsland, med ett enskilt mål att minska fossilbränsleförbrukningen i flottan med 40 procent till 2030. Det första stora resultatet av insatserna, som drivs fram av politiken och enskilda tillverkare, är bilfärjan Ampere som sedan 2014
trafikerar Sognefjorden.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
2. En av de kändaste passagerarturerna genom Norges fjordlandskap, Hurtigruten, får i mitten av 2019 sin första hybridfärja som ska ge sig ut på expeditionsturer. Samma driftsystem kommer att gälla i en färja som ska kunna frakta 2 000 passagerare mellan Strömstad och Sandefjord från och med juli nästa år.
3. Även i Sverige pågår försök att få ner utsläppen från passagerarfärjor. Senare i år kommer världens hittills två största eldrivna båtar sättas i drift mellan Helsingborg och Helsingör. Det är rederiet HH Ferries som har byggt om Scandlines-färjorna Tycho Brahe och Aurora från dieseldrift till batteridrift.
4. Elva exemplar av ”kanalernas Teslor” börjar trafikera de nederländska vattnen i sommar. Men företaget bakom pråmarna pekar på att omställningen kommer att ta lång tid i rådande takt. Som mest kan de bygga 500 per år. Bara i Europa trafikeras floder och kanaler av 7 300 pråmar.
5. Experiment med olika segellösningar till fraktfartyg har också tagit sig tillbaka. Men flera av bolagen som har tagit fram lösningarna har dragits med ekonomiska problem, vilket de menar beror på att fartygsägarna saknar tillräckliga incitament för att dra ner utsläppen.
6. I Kina utgår sedan i höstas världens första eldrivna lastfartyg från hamnen i Kanton. Dess blygsamma körsträcka på 80 kilometer innan den behöver laddas om gör dock att den har svårt att konkurrera på den internationella marknaden.