Klimat.

2018-01-18 11:36

Kvotplikt införs på biobränsle i Norge

Från och med nästa år måste det norska flyget ha en viss mängd biobränsle i tanken. I Sverige planerar regeringen att utreda en liknande lagstiftning.

Samtidigt varnar både forskare och miljöorganisationer för att sätta för stort hopp till biobränsle som lösning på flygets klimatpåverkan.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Norge har precis landat i en överenskommelse om ny regering, men under förra mandatperioden fattades ett budgetbeslut om kvotplikt för biobränsle. Nyheten har inte väckt någon större uppmärksamhet i landet, men kan komma att påverka norsk luftfartsindustri kraftigt.

Planen är att från och med 2019 ha en kvot på en procent biobränsle i flygtankarna och att den successivt ska höjas årligen till år 2030, då 30 procent av bränslet ska bestå av biobränsle.

Kritiseras av organisationer

Men enligt Jörgen Larsson, forskare vid institutionen för rymd- geo- och miljövetenskap vid Chalmers, är det inte problemfritt att byta ut fossila bränslen mot biobränslen.

– Biobränsle är troligtvis en vettig dellösning, men den har sina begränsningar. Dels har vi höghöjds-effekterna som finns kvar – biobränslen är alltså inte klimatneutrala i sig utan de orsakar också en del utsläpp. Sedan har vi det här med råvarutillgången. Ska allt flygbränsle bytas ut till biobränsle behöver vi bra globala regler för att undvika avskogning. Dessa finns inte heller på plats, säger han.

Flera miljöorganisationer har kritiserat planerna på att införa biobränsle i luftfarten.

I vintras varnade bland -annat organisationen Rainforest Rescue för att om biobränsle blir huvudbränslet i luftfarten ”kommer det innebära att palmoljeproduktionen ökar femfaldigt till 2050”.

”Löser inte alla problem”

I Sverige aviserade regeringen förra året att man skulle börja utreda hur ett byte av fossilt flygbränsle till biobränsle ska kunna uppmuntras, till exempel genom införandet av en kvotplikt. Men utredningen har skjutits på framtiden, meddelar miljödepartementet.

– Den var tänkt att tillsättas i höstas, men av olika anledningar sköts det upp. Den är fortfarande högt prioriterad och tanken är att tillsätta en utredning. Just nu bereder vi den internt, säger tjänste-mannen Ina Engelbrecktson.

Naturskyddsföreningen välkomnar en utredning men poängterar att det är svårt att få fram högvärdiga biobränslen som också är hållbara.

– Biobränslet kommer inte räcka till en ohejdad flyg-expansion om vi dessutom ska ersätta -fossila drivmedel i den tunga trafiken och båttrafiken. Ingen sektor kan lämnas utanför klimat-åtgärderna. Biobränslet är inte ett trollspö som löser alla problem, säger organisationens klimatchef Oscar Alarik.

Biobränsle för luftfarten

Flygbranschen ser introduktionen av biobränslen som en -möjlighet till en framtid av koldioxidfri tillväxt.

Exempel på biobränsle att användas till flyget kan komma från alger, oljeväxter eller palmolja.

På grund av priset för biobränsle och en begränsad produktion är det dock i dag en närmast obefintlig del som används för flyg.

Biobränsle är ungefär fyra gånger så dyrt som fossilt bränsle.