Klimat.

2020-12-09 13:28
TEE-tåg – snart på järnvägarna? Bild: Shutterstock
TEE-tåg – snart på järnvägarna?
Puffetikett
Dagens ETC

Klassiska europeiska nattåg på väg mot comeback

Drömmer du om att sätta dig på ett tåg i Stockholm, äta middag i restaurangvagnen, sova, och sedan kliva av i Berlin och ta en weiße Brötchen till frukost utanför stadens Hauptbahnhof? Om tre år kan drömmen bli verklighet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

25 år efter nedläggningen kan det snart vara dags för klassiska Trans Europe Express att göra comeback. I tisdags skrev en rad europeiska tågbolag nämligen under ett så kallad ”letter of intent”, en avsiktsförklaring för ett återuppståndet TTE 2.0, ett nätverk av nattåg kors och tvärs över den europeiska kontinenten.

Det ursprungliga tågnätverket lanserades 1957 och i sin glans dagar tuffade ett 40-tal tåg mellan 130 olika städer från Österrike till Spanien i öst-västlig riktning och från Danmark i norr till Italien i söder. I mitten av 1970-talet var Trans Europe Express så populärt att de tyska elektronpionjärerna Kraftwerk gjorde ett helt temaalbum till nätverkets ära.

Flyget –  skurk och räddning

Att tågnätverket till slut lades ned i maj 1995 berodde dels på konkurrensen från nationella höghastighetståg, dels på grund av allt billigare flygbiljetter – särskilt eftersom det ursprungliga Trans Europe Express uteslutande riktade in sig på första klass-resenärer.

Tidsandan tycks nu ha gått varvet runt. Med en klimatkris över oss och en pandemi som hindrat människor från att resa genom molnen anser österrikiska statliga järnvägsbolaget ÖBB, som är de som drivit på upprättandet av TEE 2.0, att det är hög tid att börja färdas längs räls istället för i luften.

Slippa stress

Redan för fyra år sedan köpte ÖBB upp spillrorna av Trans Europe Express-tågen, döpte om dem till Nightjet och har sedan dess upprustat  och moderniserat dem för att locka passagerare som tröttnat på andra, betydligt stressigare transportalternativ. Resultatet är enligt ÖBB 1,6 miljoner årliga användare av nattågen, en siffra de hoppas växer till det dubbla inom tre års tid.

TEE 2.0 är tänkt att dra igång 2023 och bestå av 26 olika nattågslinjer som förbinder städer som Amsterdam, Berlin, Hamburg, Milano, Venedig, Paris, Zürich och Barcelona, enligt Irish Times.

Fakta

Trans Europe Express-nätverket bestod av expresståg som bara gjorde halt i storstäder. Tanken var att möjliggöra för i första hand europeiska affärsmän att ta tåget på morgonen, klara av sitt uppdrag och vara tillbaka redan samma kväll. Priset på biljetterna var också därefter.

Kraftwerks album Trans Europe Express var inte bara en hyllning till tågnätverket med samma namn. Det kom också att bli en av pusselbitarna som fick afroamerikaner i New York och Detroit att formulera en egen musikalisk identitet genom både techno och hiphop.