Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Kampanj vill fossilbanta pr-branschen

Dagens ETC.

Hela samhället måste ställa om från fossilt till förnybart för att hejda klimatkrisen. Kommunikationsindustrin är inget undantag. Nu väljer alltfler reklam- och pr-byråer att vara öppna med hur mycket de tjänar på fossila uppdragsgivare. Enskilda i branschen går ännu längre och vägrar fossila kunder. ”Ett första steg mot förändring är ärlighet”, säger Hannah Phang på pr-byrån Futerra.

– Vi är en industri som omsätter 13 000 miljarder kronor. De globala marknadsföringskostnaderna måste bidra till klimat­omställningen, och det fort, säger Solitaire Townsend, en av grundarna till den hållbara pr-byrån Futerra – som i somras startade en kampanj för att få med sig pr-branschen i omställningen mot en klimatsmartare värld.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser