– E-handeln av fröer, dahliarötter och sättpotatis ökade omgående. Så fort det blev varmt och vi släppte växter så köptes även de, säger trädgårdsmästaren Victoria Skoglund, som driver Zetas.
På Annicas handelsträdgård i Piteå minskade försäljningen rejält till en början.
– Sen i maj ökade det mycket, framför allt av ätbara saker, säger Annica Nyberg som driver handelsträdgården.
Det är svårt att säga om den ökade handeln beror på pandemin, påpekar hon, då branschen är väderberoende och folk hellre hänger vid stranden än gräver i trädgården på somrar då det är riktigt varmt.
Den totala omsättningen på Slottsträdgården i Ulriksdal, Stockholm, som har både restaurang och växtförsäljning, ökade med omkring tio procent. Det trots att själva restaurangförsäljningen minskat med nästan hälften jämfört med året innan. De hade även ett stort tryck på sina telefoner, av nybörjare med frågor och funderingar. Det ätbara toppar på alla handelsträdgårdarna. Kryddor är bästsäljande på Ulriksdal, följt av pelargoner.
Nyfunnet intresse bland unga
– Unga som inte har odlat förr vill veta hur man ska odla och hur man sår ett frö som rädisa och morot. Vi skulle nästan ha behövt en kurs för det men det går ju inte nu, säger Annica Nyberg.
Även Victoria Skoglund märker av ett nytt intresse hos de yngre. Hon berättar att småbarnsföräldrar kommer in och vill lära sina barn att odla exempelvis krasse eller sallat. Bivänliga blommor är också populära.
– En positiv sak med krisen är att människor upptäckt natur och trädgård. Folk vill vara delaktiga i att förbättra saker och ting och bidra till en bättre miljö, säger hon.