När Dagens ETC ringer Gustav Martner, aktivist och talesperson för reklamfrågor på Greenpeace Sverige, så hänger han i en sele längs en vägg i centrala Helsingfors. Han har under måndagsmorgonen varit med och täckt över en annons från flygbolaget Finnair. Greenpeace-aktivisterna har blockerat alla vägar som leder upp på taket och polisen väntar på plats för att troligtvis gripa dem när de kommer ner.
– Nu när många länder börjat öppna upp efter pandemin ser flygbolagen sin chans att marknadsföra flygresor. Målet är att det ska återgå till hur det var förut – vilket så klart är en ohållbar idé. Vi kan inte återgå till att exempelvis nöjesflyga. Och då kan vi inte tillåta den här typen av reklam, för saker som är farliga, säger han.
Den stora Finnair-annonsen som hänger på husväggen mittemot Helsingfors centralstation saluför billiga resor med sloganen "Frihet från 32 euro". Men Greenpeace aktion är inte bara riktad mot Finnair, utan även mot reklambranschen i stort och mot politiker.
– Reklam är normerande. Det som det görs reklam för är något som tolkas som accepterade produkter. När det görs reklam för billiga flygresor skapas bilden av att dessa är oproblematiska och leder till att vissa kanske bokar ytterligare en resa, säger Gustav Martner och fortsätter:
– Det är otroligt viktigt att markera från samhällets sida vilken konsumtion som är bra och vilken som är farlig. Vi vet att tobak är skadligt så vi tillåter inte reklam för det. Det skickar ut en tydlig signal.
Förbud mot tobaksreklam är ett exempel som ofta lyfts upp i kampen mot fossilreklam. Gustav Martner anser att även om man helt tog bort klimatkrisen som en aspekt, så finns det fortfarande anledning att förbjuda fossilreklam.
– Förbränning av fossila bränslen skapar små partiklar som orsakar hälsoskador och leder till att människor dör. Det finns forskning som visar att utsläpp orsakar fler dödsfall än rökning. Så bara ur ett hälsoperspektiv finns det tydlig anledning till förbud, säger han.
Varför gör ni den här aktionen just i Helsingfors – finns inte samma problem i Sverige?
– Jo, absolut. Vi gjorde en grej tidigare i somras för att demonstrera mot reklam från SAS. Om SAS på liknande vis sätter upp en stor annons vid centralstation i Stockholm så kommer vi troligtvis agera mot det. Det vi gör nu i Helsingfors är en del av vår stora kampanj mot reklam för fossila produkter. Det är på sätt och vis startskottet för något större. Det kommer komma mer.